Bredband

Det borde vara enkelt – nu är det dags för bredbandsbolagen att ta sitt ansvar

NYHETER

Egentligen borde det vara enkelt.

Ge mig ett bredband med den hastighet jag betalar för.

Och svara i telefonen när jag behöver hjälp.

Och krångla inte till leveransen.

Men det är förstås en dröm.

I verkligheten är vi förfärande många som hoppar och stampar av ilska och frustration när bredbandsuppkopplingen inte uppför sig.

Det enskilt vanligaste ämnet bland inkommande samtal, mejl och sms till Aftonbladets tipstjänst 71000 är vanmakt inför bredbandsbolagen.

Att de inte levererar.

Att de inte svarar i telefonen.

Att det dröjer alldeles för länge innan man får hjälp eller kanske något bredband överhuvudtaget.

Dagarna när bredband var en lyx för några få datorsnobbar är förbi.

I dag ska både räkningar betalas och skola väljas till barnen via nätet.

Ja, bredband är snudd på lika viktigt som el och vatten.

Därför sätter Aftonbladet i dag tummen i ögat på bolagen som levererar vår uppkoppling.

Vi mäter hastigheter och berättar om hårresande fall av nonchalans från företagens sida.

Det är dags att bredbandsbolagen tar sitt ansvar.

FAKTA

Du är viktigast för oss. Titta inte bort, det är dig jag menar.

Men lugn, jag kommer inte dragandes med några hemuppgifter här. Jag pratar om att utveckla Aftonbladets journalistik. Och du eller några av dina medläsare har redan gjort mycket av jobbet.

Varje dag kommer något tusental tips till oss från er via mejl eller telefon till 71 000.

Är det bra historier gör vi dem självklart direkt. Nu ska vi göra mer.

Vi har kammat igenom vår stora databas av tips för att kartlägga vilka frågor som engagerar mest. Med start i dag tänker vi tillsammans med er göra journalistik av de frågorna.

Karin Ahlborg känner du för hennes rakt på sak-journalistik om mat. I dag tar hon tag i den fråga som ni dagligen hör av er om och är arga och ledsna på – strulet med leverantörerna av bredband. Vi tänker ta era frågor upp till dem som har makt att förändra.

Välkommen till bredbandsupproret.

Jan Helin, chefredaktör, Aftonbladet