Dagens namn: Vibeke, Viveka
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Nyheter

Hans varumärke – Jackie

Experten: Ytterst få associerar namnet med något positivt

Polismördaren Jackie Arklöv har registrerat sig själv som varumärke.

– Fy fan. Det känns som om han vill utnyttja det kändisskap han fått av att ha skjutit min son, säger Astrid Gladh, mamma till mördade Robert Karlström.

Tomas Conradi, varumärkesexpert på företaget Differ, tror inte på varumärket Jackie Arklöv.

Jackie Arklöv, 34, avtjänar livstid på Kumlaanstalten för att ha mördat två polismän i Malexander 1999. Han är dessutom dömd för krigsförbrytelser från tiden som legosoldat i Bosnien på 1990-talet.

”Skydda namnet”

– Det finns ju ett visst medialt intresse för en person som han. Han vill skydda sitt namn, säger mamma Syrene Arklöv.

Ansökan till Patent- och registreringsverket, PRV, lämnades in av Katja Wåhlström på Fryshusets program för avhoppade extremister – Exit – som Jackie Arklöv anslöt sig till för sex år sedan.

Går bra för honom

– Det går bra för honom. Han är i dag fullständigt medveten om vad han har gjort mot andra människor. Han kanske vill skriva i framtiden och han håller på med konstnärliga grejer. Han ser varumärket som något bra att ha helt enkelt, säger hon.

Enligt PRV:s handlingar gäller varumärkesskyddet undervisning, utbildning, handledning, sportaktiviteter och kulturverksamhet.

Astrid Gladh, mamma till mördade polismannen Robert Karlström, är rasande när hon får höra talas om saken.

– Han har gjort så många människor så mycket ont att han inte ska ha någon andra chans. Han vill dra nytta av atmosfären kring sitt namn, det är förskräckligt, säger hon.

Hindrar andra

Juridiskt sett innebär registreringen av Jackie Arklöv att andra hindras från att döpa sig likadant. Andra hindras också från att registrera en kommersiell verksamhet under samma namn.

– Ingen kan hind-ras från att göra en film eller skriva en bok om honom för att hans namn är ett registrerat varumärke, säger juristen Carl Thorfinn.

– Han kanske tycker att han är lite känd och att han därför kan göra affär av sitt namn. Men jag tror inte att han behöver registrera det av rädsla för att någon annan ska göra det, säger han.

Positiv känsla

För att ett varumärke ska bli kommersiellt gångbart måste folk associera det med en produkt och en positiv känsla. Jackie Arklöv börjar minst sagt i uppförsbacke.

– Alla varumärken är värda noll från början och Jackie Arklöv är väl snarare laddat med minus. Det finns ju ett visst intresse kring hans person men det är nog ytterst få som associationer det med något positivt, säger Tomas Conradi.

Föredrag störst chans

– Störst chans att lyckas kommersiellt får han nog genom att satsa på föredragshållning där han berättar om hur han tog sig tillbaka från ett liv på andra sidan lagen.

Andreas Jennische Andreas Jennische
SENASTE NYTT

Visa fler
Om Aftonbladet