Nu ska han bli gladare

NYHETER

Förr – ilskna, bittra och tjuriga.

Nu – en glad mjukisvänster som lyssnar på väljarna.

Aftonbladet har kartlagt vänsterpartiets strategi för att vända opinionen.

Foto: Foto: ANDERS DEROS
Halverat väljarstöd I dag inleder vänsterpartiet sin 37:e kongress på Louis De Geer kongresscenter i Norrköping.

SSU:s kursgård Bommersvik hösten 2007. Framför brasan sitter Mona Sahlin, Maria Wetterstrand, Peter Eriksson och Lars Ohly och dricker kaffe. De har just avslutat en trerättersmiddag i Lilla matsalen.

Träffen blir startskottet för ett mer etablerat vänstersamarbete. Men till skillnad från alliansens utlovade badtunnebad hemma hos Maud Olofson finns inte en enda journalist på plats. Lars Ohly och Peter Eriksson kan lugnt ta ett nattligt bastubad.

– Vi ville lära känna varandra bättre, inte göra en mediegrej av det, säger vänsterpartiets vice ordförande Alice Åström.

Bryskt uppvaknande

Före middagen har Mona Sahlins stabschef Stefan Stern presenterat socialdemokraternas senaste opinionsmätning. Det blir ett bryskt uppvaknande för vänsterpartisterna. Inget parti lyssnar så lite på väljarna – och de som trodde att det var tvärtom.

– Vår självbild var nog att vi var väldigt lyssnande och ute bland folk, men det var ju inte sant, säger Alice Åström.

Sedan oktobermötet har partiet lagt om strategin och sjösatt en ambitiös lyssningskampanj över hela Sverige med dörrknackning och torgmöten i bostadsområden.

– Tidigare har vi berättat vilka problem som finns. Nu frågar vi människor vad de tycker är viktigast, säger Alice Åström

Men hur får man väljarna att tycka om partiet igen?

Måste bli mer populär

Aftonbladet har tagit del av den interna planen. Där står bland annat:

Lars Ohly måste bli mer populär.

Kommunistspöket måste bort. Partiet ska inte ”prata om kommunismrelaterade frågor, inte ens om vi blir jätteorättvist attackerade”.

Den radikala feministstämpeln ska ersättas med en bredare. Där är kravet på högre lön för kvinnor i offentlig sektor en viktig del.

Ett viktigt ben i den nya offensiven är närmare samarbete med facket.

Och en helt avgörande ingrediens i kampen för ministerposter 2010 är ett lyckat samarbete med socialdemokraterna och miljöpartiet. Om vänsterpartiet får bestämma blir det inget gemensamt valmanifest.

Men i fortsättningen kommer media bjudas in när ”vänsterpakten” gör utspel mot regeringen. Nu känner de ju varandra lite bättre.

FAKTA

Så ska bilden av partiet ändras

Ute bland folk. Partiet ska bli mer av en rörelse, inte bara sitta i riksdagshus och kommunhus och fatta beslut. Det ska framgå att ”vi är aktivister, inte makthavare”.

Mobilisera fotfolket. Istället för annonser i kommande val ska partiet få sympatisörer att göra en insats. Inspiration om hur man mobiliserar sina väljare hämtas från Barack Obamas kampanj.

Mindre arga. Ilska är bra när det är berättigat men inte hela tiden. ”Vi måste vända bilden av att vi är sura bittra och hatiska”, står det i informationsplanen.

Mer lyssnande. En stor dörrknackningskampanj har sjösatts på elva orter runt om i landet. Lars Ohly själv har knackat dörr fyra gånger. Förebild är Socialistiska partiet i Nederländerna.