TV 4 fälls för Schulmans smygreklam

Kanalen ska betala 200 000 kronor i skadestånd

NYHETER

Alex Schulman rökte en elektronisk cigarett i programmet "Kvällsöppet" – en produkt som hans fru lanserade i Sverige.

Nu har Granskningsnämnden fällt TV 4 och kräver att kanalen ska betala 200 000 kronor i skadestånd.

– Jag känner mig fruktansvärt oskyldig, säger Alex Schulman.

Alex Schulman.

I ett inslag i TV 4:s "Kvällsöppet" demonstrerade programledaren Lennart Ekdals bisittare Alex Schulman en ny elektronisk cigarett.

Produkten innehöll nikotin men gav ifrån sig endast vattenånga i stället för rök. Schulman var mycket positiv till den nya produkten som gjorde att han inte längre behövde gå utomhus för att röka.

Pr-kupp

En anmälare hänvisade till att det av en tidningsartikel framgått att bisittarens fru Katrin var ansvarig för lanseringen av den aktuella produkten i Sverige och att inslaget där beskrivits som en pr-kupp.

Granskningsnämnden kommer att ansöka hos länsrätten om att TV4 ska betala 200 000 kronor i särskild avgift för överträdelsen.

"Tramsigt"

Alex Schulman får beskedet av aftonbladet.se.

– Det är tramsigt. Det var ett redaktionellt beslut att vi ska köra grejen med cigaretten. Vi tyckte att det skulle vara intressant för kanalens tittare, en slags konsumentupplysning.

Alex Schulman menar att han aldrig försökte mörka det faktum att hustrun var ansvarig för lanseringen.

– Det var mitt förslag att vi skulle göra grejen. Men jag varskodde att min fru att jobbade med produkten och jag känner mig därför fruktansvärt oskyldig.