Maten dyrare, men vi ändrar inte vanor

Spelar ingen roll Är det dyra varor tv-kocken använder när vi plötsligt får middagsinspiration, så blir det fortfarande dyra inköp – trots de stigande priserna.
NYHETER

Maten har blivit dyrare, men konsumenterna har inte ändrat köpvanor. De unnar sig samma saker till middagen som tidigare. Än så länge. . .

Höjda livsmedelspriser sätter press på svenskarnas ekonomi. Hur beter de sig då i dessa tider när de är i affären och ska handla mat? Att döma av branschens bedömare – i princip som vanligt.

– Vi ser inga stora generella förflyttningar, att man nu konsumerar på ett annorlunda sätt, säger Staffan Ekengren, presschef på dagligvarukedjan Ica, som under maj ökade sin försäljning med tio procent jämfört med samma månad i fjol.

Maten är något av det sista svenskarna drar in på när det kärvar.

– Dagligvarubranschen påverkas inte så värst mycket av konjunktursvängningar. Folk köper mat ändå, säger Staffan Ekengren.

Långvarig lågkonjunktur

Thomas Svaton, vd för Svensk dagligvaruhandel, tror att det krävs en riktigt långvarig lågkonjunktur för att konsumenterna ska börja dra in på matinköpen eller välja lågprisalternativen.

– Tittar du i den befolkningsgrupp som har det sämre ställt, så är de mer medvetna om hur de ska handla. Det börjar i den änden. Sen får man se hur mycket det kryper upp i de olika inkomstsegmenten.

Under lång tid var matpriserna ganska stabila.

– Vi har haft en sådan otroligt gynnsam utveckling. Folk har börjat få nya matvanor, och det ändrar du inte på i bråd takt.

Det är också stor skillnad på hur mycket pengar vi i dag spenderar på mat, jämfört med för 30 år sedan. Då gick cirka 25 procent av hushållsbudgeten till mat, i dag är det bara hälften så mycket.

– Därmed är vi mindre känsliga för prisökningar, säger Thomas Svaton.

Nobbar dyrt kött

Den enda förändringen dagligvaruhandeln i dag tydligt ser är att konsumenterna nobbar dyrt nötkött. Det gjorde de i för sig redan tidigare, men då inte för prisets skull, utan för att de tänkte på miljön.

– Den trenden har förstärkts av att priserna har gått upp. Vissa nötköttssorter har gått upp med tiotals procent, säger Staffan Ekengren på Ica.

Därför flockas nu konsumenterna i stället kring kyldisken för fläsk och kyckling.

Hur kommer det sig att konsumenten undviker nötkött, men inte har stuvat om i varukorgen i övrigt?

Magnus Frisk, informationschef på Coop, tror att det beror på att det finns olika mattrender som samspelar.

Stort prisfokus

– För fyra, fem år sedan var det ett väldigt stort prisfokus. Konsumenterna efterfrågade billigare mat. Det var viktigt att ha lågprisprodukter. Men det som har hänt sedan dess är att man efterfrågar allt mer kvalité, ekologiskt och lokalproducerat. Dessa trender har delvis avlöst varandra, men finns också sida vid sida.

Inte heller försäljningen av delikatessprodukter har minskat sedan livsmedelspriserna började stiga. Jerker Norström är vd på Diné Food som bland annat importerar ostar och färsk pasta från Italien. Han är något förvånad över utvecklingen.

– Samtidigt tror jag att det inte är den här typen av produkter som man gör avkall på. Man drar ned på kapitalvaror, men unnar sig att äta gott, säger han.

TT