Kunder fick betala dubbelt för parkering

Car Park: Det ska vara åtgärdat inom kort

NYHETER

Efter att kunder hade klagat, märkte företaget Car Park att ett tekniskt fel gjort att vissa hade fått betala dubbelt för sin parkering.

– I det här läget var det kunder som ringde och uppmärksammade oss på det. Men vi hade naturligtvis märkt det ändå, säger Johan Cederlund, driftchef för Car Park i Sverige.

Dubbeltransaktionerna drogs från kundernas konton.

– Problemet berörde kunder med kreditkorten Visa och Mastercard som hade använt en viss typ av betalningsautomat, berättar Johan Cederlund.

Enligt Johan Cederlund låg problemet hos korttransaktionsleveranören.

– Spärren för dubbeltransaktioner har inte fungerat under två perioder, från den 2 till 6 juni samt den 11 till 14 juni.

Spårat transaktionerna

Nu tror dock leverantören att de har lyckats spåra alla felaktiga transaktioner.

– De har gjort ett krediteringsunderlag som har skickats till de banker som korten är kopplade mot. Då regleras kundens konto automatiskt.

Kan man vara säker på att få tillbaka sina pengar då?

– Vi kommer hålla koll på det här löpande men hoppas att detta ska vara åtgärdat inom ett par dagar.

Hela Sverige

Johan Cederlund uppger att han inte kan säga hur många kunder som har drabbats.

– Men det gäller alltså bara två typer av kreditkort och en viss typ av betalningsautomat.

Är det kunder i speciella städer som har drabbats?

– Nej, det här kan gälla för hela Sverige.

För att säkerställa att inte fler kunder drabbas i framtiden, ska Car Park ha möten med leverantören.

– Men just nu koncentrerar vi oss på att alla som har drabbats får sina pengar tillbaka.

ARTIKELN HANDLAR OM