”Fyrhjulingar bör inte köras på allmän väg”

Motormännen kräver förbud efter flera dödsfall

NYHETER

Fyrhjulingar ska inte få köras på allmän väg.

Det anser organisationen Motormännen som nu kräver ett förbud.

– Bakgrunden är att vi har sett ett stigande dödstal.

Det säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

Förra året omkom nio personer i olyckor med fyrhjulingar. Sex av dem dog i körning på allmän väg.

Hittills i år har fem personer omkommit – samtliga i olyckor på vägar.

Populärare i dag

– Vi har sett att de ökat i popularitet. Med det kan vi se stigande dödstal. Siffrorna kan tyckas låga, men sett till antalet fordon – uppskattningsvis 30 000 – blir det väldigt mycket, säger Niklas Stavegård.

Han menar att det stora problemet är att fyrhjulingar inte är anpassade för körning på allmän väg.

– I princip räcker det med ett vanligt b-körkort för att få köra en fyrhjuling. Men de har helt andra egenskaper och är inte anpassade för stadstrafik.

Svårt kontrollera

Fyrhjulingen väger betydligt mindre än en vanlig bil vilket gör den lätt att köra så fort att man förlorar kontrollen. Det kan också hända att man råkar ta i lite för mycket då man ska svänga, enligt Stavegård.

Ett annat problem är att de kan registreras som antingen moped, motorcykel, traktor eller terrängskoter. Därför vill nu Motormännen att de ska samlas under samma kategori: terränghjuling.

Då kommer samma regler att gälla för samtliga fyrhjulingar.

Vägverket tvekar

Undantag för förbudet kommer dock att göras för nyttotrafik. Exempel på det kan vara korta sträckor som körs till eller från en arbetsplats.

Enligt TT driver Vägverket just nu ett projekt för att se över hur man kan minska antalet olyckor med fyrhjulingar. Tanken är att resultatet ska presenteras på Transportforum i Linköping efter nyår.

– Förbud är en kraftfull åtgärd. Jag vet inte om det är rimligt, säger Per-Olof Grummas Granström, strateg på Vägverket.

FAKTA

30 000 fyrhjulingar i Sverige

En fyrhjuling ska vara registrerad och ha skylt, om den inte uteslutande körs inom inhägnat område.

Olika modeller registreras som antingen moped, motorcykel, traktor eller terrängskoter. Bilprovningen och Svensk Maskinprovning avgör vad som gäller för varje modell.

Inte ens Vägverket vet hur många fyrhjulingar det finns i Sverige, eftersom det är svårt att särskilja dem inom registren för varje fordonsslag. Men antalet har ökat på senare år, och bedöms vara minst 30 000 fordon.

Det är i princip förbjudet att köra fyrhjuling i terräng på barmark, om det inte handlar om nyttotrafik inom exempelvis skogsbruk.

Källa: Vägverket, Motormännen (TT)

ARTIKELN HANDLAR OM