Supertanker i piraternas våld

Experter varnar för hot om miljökatastrof

Foto: AFP DAEWOO SHIPBUILDING
Supertankern Sirius Star har kapats av pirater och ligger nu för ankar utanför Somalias kust.
NYHETER

En av världens största oljetankers, den fullastade supertankern Sirius Star, har blivit kapad av tungt beväpnade pirater utanför Somalias kust.

Experter varnar nu för en hotande miljökatastrof om ”piratindustrin” i Östafrika tillåts fortsätta.

Piratattacker mot supertankers i vattnen utanför Afrikas horn blir allt vanligare. Det senaste offret: den saudiägda supertankern Sirius Star.

Siruis Star var fullastad med olja värd 100 miljoner dollar när piraterna slog till i helgen. Långt ute till havs tog de kontroll över fartyget som nu ligger för ankar utanför Somalias kust, nära piratnästet Harardhere.

En somalisk fiskare som nyhetsbyrån AP talat med berättar:

Besättningen oskadd

– Som vanligt vaknade jag tre på morgonen och gav mig ut för att fiska när jag såg ett mycket, mycket stort fartyg ligga för ankar mindre än tre sjömil från kusten. Jag har fiskat här i tre decennier men aldrig sett ett så stort fartyg, säger fiskaren till AP.

Sirius Star är över 300 meter långt och har tre gånger mer dödvikt än ett hangarfartyg. Aldrig förut har ett så stort fartyg kapats av pirater som i allmänhet ger sig på mindre skepp, med lägre sidor.

På Sirius Star var piraterna tvunga att ta sig uppför den nio meter höga skeppssidan med äntringsrep – på öppet vatten.

Besättningen på 25 man ska enligt ägarbolaget Saudi Aramco vara oskadd. Besättningsmännen kommer från Kroatien, Storbritannien, Fillippinerna, Polen och Saudiarabien.

Enligt uppgifter från Saudi Aramco pågår samtal med piraterna. Målet är att snarast befria besättningen.

Men många tidigare kapningar har dragit ut på tiden när piraterna ställt krav på lösesummor i mångmiljonklassen. Ett aktuellt exempel är det ukrainska lastfartyget MV Faina som kapades i september och som fortfarande är i piraternas våld.

Hotande miljökatastrof

Den brittiska tankesmedjan Chatham House varnar för att piratindustrin i Somalia också är ett gigantiskt hot mot miljön. Om de allt tyngre beväpnade piraterna inte skulle få sin krav tillgodosedda eller av någon annan anledning bestämmer sig för att sänka en oljetanker, sätta den på grund eller sätta den i brand, skulle det kunna innebära en miljökatastrof.

Tidigare har pirater visat att de inte tvekar att ta till grovt våld. När den japanska oljetankern Takayama attackerades i april sköt piraterna hål i en bränsletank med ett granatgevär. Följden blev att stora mängder brännolja rann ut i havet.

I en rapport från förra månaden skriver Chatham House också att en del av de lösesummor som betalats ut till somaliska pirater gått till att finansiera inbördeskriget i Somalia.

Man befarar också att piratindustrin ska bli en födkrok för av USA terrorstämplade organisationer som Al-Shabaab.

Senare under tisdagen kom besked att ytterligare ett lastfartyg, det Hong Kong-flaggade Delight, hade kapats av pirater i Adanviken på resa mot Bandar Abbas i Iran.

Delight är lastat med 36 000 ton vete.

FAKTA

Pirater

• Hittills i år har 63 piratattacker rapporterats utanför Afrikas horn.

• 13 fartyg är fortfarande i piraternas våld och 275 besättningsmän hålls gisslan.

• Bara i år har enligt vissa uppgifter 30 miljoner dollar betalats ut i lösesummor.

ARTIKELN HANDLAR OM