Hemliga planen

Maud Olofsson i krismöten med Volvo och Saab

NYHETER

De amerikanska ägarna hotas av konkurs.

Nu för Volvo och Saab hemliga krissamtal med regeringen.

– Vi utesluter inget, säger näringsminister Maud Olofsson (c).

Foto: OLA AXMAN
ÄR OROLIG Maud Olofsson är bekymrad över framtiden för Volvo och Saab.

Den amerikanska bilindustrin är på väg att köra i diket. De tre jättarna – GM, Ford och Chrysler – har tillsammans begärt 200 miljarder kronor av den amerikanska regeringen.

Annars riskerar företagen att gå omkull.

Värst är läget för Saabs ägare GM som de senaste dagarna övervägt konkurs, enligt tidningen Wall Street Journal.

Kan läggas ner

Om krispaketet går igenom kommer den amerikanska regeringen att ställa en rad krav – bland annat att pengarna bara ska rädda jobb i USA. Något som kan öka risken för att Saab-fabriken i Trollhättan läggs ner.

Regeringen i Sverige har inlett hemliga samtal med Volvo och Saab:s personvagnsdelar. De intensiva diskussionerna ska ha pågått den senaste månaden.

– Vi försöker ta reda på vad Ford och GM vill. Om de tänker fortsätta att satsa på Volvo och Saab, säger Maud Olofsson.

– Det är klart är jag är orolig.

Maud Olofsson håller kontinuerlig kontakt med sina ministerkollegor i Tyskland och andra EU-länder där GM tillverkar bilar.

Bland annat diskuterar man vilket stöd en regering kan ge utan att bryta mot EU:s konkurrenslagar.

I förra veckan lovade den tyska förbundskanslern motsvarande tio miljarder kronor i kreditgarantier till tyska Opel om GM skulle gå i konkurs.

”Beredd på allt”

Även här hemma diskuteras nu att regeringen ska erbjuda Saab en liknande garanti.

– Man måste vara beredd på allt, säger Saabs informationsdirektör Eric Geers.

I går gick rektorn på Handelshögskolan i Göteborg, Rolf Wolff, ut och krävde att staten köper Volvo och Saab. Det är enda sättet att rädda bilindustrin i landet, menar han.

Maud Olofsson säger att det skulle gå emot regeringens politik – att minska det statliga ägandet. Men hon utesluter inget.

– Låt oss se vad Ford och GM gör. Så får vi dra våra slutsatser efter det.