Ödesvecka för Saab och Volvo

Foto: Anders deros
8 oktober Volvo varslar 3300 personer. Volvoarbetera på Torslandafabriken på väg hem efter beskedet
NYHETER

Cheferna för de tre biljättarna i USA återvänder till Washington i veckan för att med en reviderad plan blidka kongressen till ett stöd på motsvarande 200 miljarder kronor.

De närmaste dagarna kan bli avgörande för Saab och Volvos framtid.

Foto: OLA AXMAN
ÄR OROLIG Maud Olofsson är bekymrad över framtiden för Volvo och Saab.

GM, Ford och Chrysler fick bakläxa efter förra veckans propå. I ljuset av USA-regeringens långsiktiga krav på biltillverkarna ansågs förslaget inte vara tillräckligt genomtänkt.

– Kom tillbaka med ett bättre underlag, var budskapet från tillträdande presidenten Barack Obama.

På onsdag och fredag ska cheferna svara inför den amerikanska kongressen, framträdanden vars innebörd kan få ödesdigra konsekvenser i Sverige.

– Jag är övertygad att man kommer att gå in och stödja bilindustrin i USA, därtill är dom nog tvungna, säger Paul Åkerlund, IF Metalls klubbordförande i Trollhättan, till TT.

– Men tror man att man ska överleva bara genom att sälja bilar i USA så är det väldigt kortsiktigt tänkt. Så enkelt är det inte.

Många rykten

Såväl Saab Automobiles vd, Jan Åke Jonsson, som Paul Åkerlund framhåller att Saab har en bra position inom GM.

– Saab är ett litet märke inom GM och jag har svårt att se att det skulle göra varken till eller ifrån eftersom deras stora problem är kassan.

– Men det går många rykten, ett säger att vi ska säljas, ett annat att vi ska vara kvar.

Den amerikanska nyhetsbyrån Bloombergs uppgifter att inte bara Saab, utan också Pontiac, Saturn och Hummer skulle skiljas från GM, avfärdar Paul Åkerlund som spekulationer.

– Det jag känner till i dag, som det finns fakta bakom, är att Hummer ska bort liksom Powertrain-fabriken i Strasbourg.

41 miljarder back

Fordonsanalytikern Matts Carlsson på GMI i Göteborg tror att ett av kraven som den nya administrationen kommer att ställa på biljättarna är just att dessa måste fokusera på att rädda verksamheterna i USA. De riktade pengarna ska garantera en hållbar bilindustri, en industri som för närvarande går med enorma förluster.

Delårsrapporterna för tredje kvartalet visade en förlust för Ford på 21 och för GM på 20 miljarder, alltså förluster på motsvarande 41 miljarder kronor på tre månader.

– Det är klart att det är oroligt att inte veta vad som ska hända, säger Paul Åkerlund, och problemet just nu är pengaflödet.

– Men det vore väldigt olyckligt om vi skulle slås ut för en sådan sak för man ska veta, att när det gäller Europa så kommer man att stötta sin bilindustri. Tror Anders Borg och Fredrik Reinfeldt något annat så är dom väldigt naiva.

TT