Miljonärer – och tiggare

Volvos ägare ber Sverige om miljarder

Foto: MARK LENNIHAN/AP
tjänar 178 miljoner I dag ska Alan Mulally, chef för Volvos ägare Ford, tigga pengar av USA:s senat. Enligt uppgift tiggde han redan härom dagen miljarder av den svenska regeringen. När Mulally och hans kollegor från GM och Chrysler bad Washington om hjälp förra gången kom de i var sitt privatjet. Den här gången har Fordchefen lovat att åka bil – från Detroit. Det är inte känt om han ska köra själv under hela åttatimmarsresan eller vilken bil han väljer. En Volvo, kanske?
NYHETER

Bildirektörerna Rick Wagoner och Alan Mulally är världens rikaste tiggare.

De tar ut hundratals miljoner i lön – men vill ha dina skattepengar för att rädda Volvo och Saab.

I förrgår kväll ringde ledningen för Ford till näringsminister Maud Olofsson (c).

Efter månader av intensiva kontakter mellan regeringskansliet och de amerikanska ägarna till Volvo fick hon nu beskedet att Ford kan tvingas sälja den svenska biltillverkningen.

– De sa att de skulle vara noga med vem som skulle får köpa och att den svenska regeringen skulle vara delaktig i processen, säger näringsminister Maud Olofsson.

Vill ha två miljarder

Enligt uppgifter till den svenska bilindustriforskaren Matts Carlsson, som citeras av Financial Times, har de amerikanska bolagen efterfrågat två miljarder i stöd av den svenska regeringen.

Men uppgifterna förnekas av Maud Olofsson.

– Ingen har bett mig om några pengar, säger hon.

De tre direktörerna Rick Wagoner, GM, Alan Mulally, Ford, och Robert Nardelli från Chrysler kommer i dag att begära ett statligt stöd från den amerikanska senaten på motsvarande 200 miljarder kronor för att rädda sina krisdrabbade företag.

Trots förluster och uppsägningar har direktörerna tagit ut löner och förmåner för hundratals miljoner. När de för några veckor sedan reste till senaten i Washington för att be om skattepengar kom de i sina privata jetplan. Och fick massiv kritik.

– Det är nästan som se någon komma i hög hatt och smoking till ett soppkök. Det får en att bli lite misstänksam, sa kongressledamoten Gary Ackerman till de tre direktörerna.

Under året har det svenska näringsdepartementet haft en rad informella kontakter med ledningen för både GM, som äger Saab, och Ford, som äger Volvo.

Kontakterna har i huvudsak skötts muntligt och av handläggarna har de betraktats som informella. Därför finns det inte protokoll på vad som sagts, men i oktober godkändes ett forsknings- och utvecklingsprogram för fordonsindustrin värt 400 miljoner. Och mer kan det bli.

”Försiktig med pengarna”

Enligt europeiska konkurrensregler får staten inte stötta krisdrabbade företag direkt med pengar. Men regeringen har undersökt möjligheterna att på andra sätt ge den krisdrabbade branschen stöd. Bland annat har skrotningspremier och miljöbilspremier diskuterats.

– Vi har en dialog nu med hela fordonsindustrin om man behöver göra ytterligare åtgärder, säger Maud Olofsson.

Men det finns en gräns för hur mycket räddningsaktionerna får kosta. Och svenska staten kan inte tänka sig att ta över Volvo.

– Vi måste vara väldigt försiktiga med skattepengarna, säger Maud Olofsson.

Foto: AP

Namn: Alan Mulally.

Ålder: 63.

Jobb: Styrelseordförande och koncernchef för Ford sedan 2006.

Gillar: Flyga, golf, tennis och läsa.

Inkomst: 178 miljoner kronor (2007) varav 16,5 miljoner var baslönen.

Fords resultat: –22 miljarder kronor (2007)

Namn: Rick Wagoner.

Ålder: 55.

Jobb: Koncernchef i General Motors sedan 2000, styrelseordförande sedan 2003.

Gillar: Chevrolet Camaro och att träna sonens basketbollag.

Inkomst: 129 miljoner kronor (2007).

GM:s resultat: –319 miljarder kronor (2007)

Mattias Carlsson