General Motors letar köpare åt Saab

NYHETER

Efter New Yorkbörsernas stängning på tisdagen kom beskedet: GM tänker sälja Saab.

Näringsminister Maud Olofsson avvaktar med kommentarer men vill ”fortsätta våra konstruktiva samtal med fordonsindustrin”.

– Jag förstår de anställdas oro över Saabs situation, säger Maud Olofsson.

General Motors ska leta efter en köpare till Saab, uppger GM:s näst högste chef Fritz Henderson enligt branschmedier i Detroit. GM ber också USA:s regering om 18 miljarder dollar i lån och ytterligare sex miljarder i kreditutrymme. Om GM inte får pengarna kan biljätten gå omkull.

”Ingen plan B”

– De första fyra miljarderna är avgörande. Det finns ingen plan B, sade Fritz Henderson i GM-ledningen enligt Reuters när företaget sent på tisdagskvällen svensk tid presenterade sin räddningsplan för USA:s kongresspolitiker.

Fyra miljarder måste fram redan nu i december enligt GM. Resten av de 18 miljarderna behövs senast i mars.

Att reducera antalet märken inom koncernen är en viktig del av omstöpningsplanen, säger Henderson. Saab ska alltså om möjligt säljas, Pontiac krymps till ett ”nischmärke”, och Hummer är redan till salu.

I GM:s 37-sidiga omstöpningsplan nämns Saab bara en enda gång, under ”Marknads- och försäljningsoperationer”.

Strategisk översyn av Saab

Där beskrivs Chevrolet, Cadillac, Buick och GMC som koncernens ”kärnmärken”. Övriga GM-märken är därmed mer eller mindre ute i kylan. Om Saab står det att ”GM kommer omedelbart att sätta i gång och genomföra en strategisk översyn av Saabmärket globalt”.

Näringsminister Maud Olofsson lämnade via sin pressekreterare Lisa Wärn en allmänt hållen kommentar kring beskedet.

”Jag förstår de anställdas oro över Saabs situation. Vi måste nu analysera närmare vad GM:s besked konkret innebär, men framförallt fortsätta våra konstruktiva samtal med fordonsindustrin för att kunna hitta möjliga utvecklingslösningar”, löd näringsministerns kommentar.

Enligt Wärn vill Olofsson inte säga mer innan hon tittat noggrannare på den plan GM lagt fram.

Var tredje anställd bort

– De har ju presenterat ganska många delar i sitt förslag och vi måste titta noggrannare på hur delarna påverkar varandra och så vidare innan vi kan säga någonting mer, sade Wärn till TT.

GM räknar med att behöva göra sig av med ungefär var tredje anställd i USA. Det innebär att drygt 30 000 av de i dag 96 000 anställda måste gå, rapporterar amerikanska medier.

Målet är att till 2012 vara lika effektiva som Toyota, erkände Fritz Henderson när han pratade med medierna.

”Inte första alternativ att sälja”

Saab Automobiles informationschef, Eric Geers, ser det inte som ett första alternativ att Saab ska säljas.

– En global strategisk översyn av Saab (som GM talar om i ett pressmeddelande) betyder inte att Saab nu ska säljas utan hur vi kan säkerställa Saabs framtid och hur vi kan få fram pengar till detta, säger Geers.

– Det kan till exempel betyda att vi kan jobba med någon extern partner.

Geers nämner också samarbete med regeringen som ett alternativ.

– Det finns en rad möjligheter som är intressanta. Men man kan naturligtvis inte utesluta att vi aldrig någon gång kan bli sålda, säger han.

Eric Geers poängterar att det viktiga nu är att säkerställa framtidens produkter och finansieringen av dem.

– Och det är det vi gör nu och har fokus på, säger han.w

TT: Tror du att Saab kommer att få del av de pengar GM eventuellt kan få ut av den amerikanska kongressen?

– Det beror helt och hållet på kongressen och dess inställning. Men man kan tänka sig att det blir lite för mycket Amerika, säger Geers och syftar naturligtvis på politikernas hemmablindhet.

– Men det är väl som förmodligen även andra regeringar kommer att göra. Men där får vi vänta tills kongressen kommer tillbaka och säger sitt.

Även Saab sätter sin tillit till den svenska staten, som dock hittills visat sig ganska nödbedd.

– Den ekonomiska situationen är som den är. Men det är oerhört viktigt att vi gemensamt kan hitta en lösning för att säkra framtidens investeringar.

”Ökar pressen på regeringen”

– Beskedet från GM ökar nu pressen på regeringen att agera för att säkra arbetstillfällen och industriell kompetens också i framtiden, säger Tomas Eneroth, näringspolitisk talesman för socialdemokraterna.

Han är starkt kritisk till att både statsministern och näringsministern under veckan sagt nej till att svenska staten går in med pengar för att rädda fordonsindustrin.

– Regeringens kategoriska nej till statligt engagemang ger helt fel signaler till potentiella investerare, säger Eneroth till TT.