130 000 jobb hotas i Sverige

Volvo och Saab är för svenska för amerikaner

NYHETER

Det är inte en total katastrof.

Men näst intill.

De amerikanska bilföretag som skulle rädda Saab och Volvo drar sig ur – av politiska skäl.

Foto: Foto: ADAM IHSE/SCANPIX
Jobben kan försvinna På Saab Automobile i Trollhättan är stämningen spänd efter beskedet i går att General Motors vill sälja Saab.

För inte alltför länge sedan sa man att det som var bra för Volvo var bra för Sverige. Det gäller möjligen fortfarande. Men kontrollen av de svenska bilfabrikerna har för länge sedan flyttat från Sverige. Den finns i USA. I förrgår meddelade Ford att de överväger att sätta Volvo på säljlistan. I natt förklarade

General Motors (GM) samma sak om Saab.

Egentligen är det inget att förvånas över. Ford och GM är amerikanska företag som i första hand ser till den amerikanska marknaden, de amerikanska politikerna och de amerikanska väljarna. Fabriker i det avlägsna Sverige spelar mindre, eller ingen viktig, roll.

Men för Sverige är fordonsindustrin oerhört viktig. Omkring 130 000 personer har sin försörjning från biltillverkarna. 28 000 är direkt anställda av Volvo och Saab. En stor del av spetsforskningen är också knuten till fordonsindustrin.

För Sverige rör det sig alltså om en katastrof. Ingen förödelse. Men ett allvarligt hot. I den svenska verkstadsindustrin, som är extremt viktig för det lilla exportberoende

Sverige, spelar fordonsindustrin en nyckelroll.

När Volvo övergick i amerikansk ägo 1999, och när Saab såldes till GM 1990 och 2000, flyttade kontrollen av de svenska personbilstillverkarna från Göteborg och Trollhättan till amerikanska Detroit. Det var ingen illvilja som låg bakom försäljningsbesluten.

Tvärtom, förhoppningen var att de stora amerikanska biltillverkarna skulle erbjuda ett värdefullt partnerskap.

Det har kommit på skam. Asiatiska biltillverkare har tagit marknadsandelar från den amerikanska bil-

industrin genom mindre och bränslesnålare bilar mer anpassade efter trängseln i storstäderna och de högre bensinpriserna. I den konkurrensen har inte amerikanarna, det vill säga även Saab och Volvo, hängt med.

Nu ylar Ford (Volvo), GM (Saab) och Chrysler och kräver hjälp av de amerikanska skattebetalarna. I det ylandet finns inte plats för fabriker i Sverige. Amerikanska skattepengar ska gå till USA, inte till Sverige.

Framför allt Volvo har sålt på säkerhet – men inte lyckats hänga med i miljöracet. En kombination av

säkerhet och miljö kan vara vägen till framgång för både Volvo och Saab. Kunnandet finns, och det går att exploatera till fördel för de anställda i svensk bilindustri. Men beroendet av amerikanska skattebetalare är inte till fördel.

Regeringen ger oklara signaler. Näringsminister Maud Olofsson (c) betonar vikten av de svenska biltillverkarna. Men utan att presentera något recept. Grundproblemet för Saab och Volvo är att för få är intresserade av att köpa deras bilar. De kostar för mycket och drar för mycket bränsle. Just det kan möjligen ägarna råda bot på. Men knappast regeringen. Trots att 51,3 procent i omröstningen på aftonbladet.se tycker att staten ska gå in som ägare i Volvo.