Till salu

I natt kom krisbeskedet från GM: Sälj Saab – så snabbt som möjligt

Foto: ANDREAS BARDELL
månar om sina märken Volvoveteranen Dan Carlsson och Saab-fantasten Guido Arteaga tänker vara sina märken trogna oavsett vem som blir ny ägare. De hoppas båda att försäljningen kan föra något gott med sig. ”Jag hoppas på en stabil tysk ägare. Med Fordsom ägare tappade Volvo mycket kvalitet”, säger Dan. Guido är mer patriotisk. ”Saab är en svensk bil och ska ha svenska ägare. Men vad som helst är bättre än amerikanerna – de tänker bara på pengar.”
NYHETER

Nu säljs Saab.

– Ju förr desto bättre, meddelade General Motors ledning på en presskonferens i natt.

I Sverige befarar man att nya ägarna flyttar verksamheten utomlands.

Maud Olofsson.

För åtta år sedan köpte amerikanska General Motors svenska Saab Automobile – nu söks en köpare.

I går kväll, svensk tid, efter New York-börsernas stängning, kom General Motors krisbesked. Koncernen går på knäna och kommer att satsa på sina andra märken: Chevrolet, Cadillac, Buick och GMC.

”Agera omedelbart”

Saab vill man göra sig av med så snabbt som möjligt. Detta genom att ”omedelbart inleda en global strategisk översyn” av det svenska bolaget, som tillverkat bilar i runt 60 år.

Under en presskonferens i natt med General Motors vd Richard Wagoner förtydligade man informationen om Saabs framtid.

– Vi undersöker alla möjligheter, inklusive en försäljning. Vi kommer att agera omedelbart.

Vilken tidsram handlar det om?

– Det är svårt att svara på, men ju förr desto bättre.

Riskerar konkurs

Under presskonferensen meddelade General Motors även att ledningen och vd Richard Wagoner kommer att sänka lönen till en dollar per år.

GM ber även USA:s regering om lån på motsvarande 100 miljarder svenska kronor. Kommer inte pengarna riskerar biljätten konkurs.

Inom närmsta tiden räknar GM med att göra sig av med var tredje anställd i USA.

I Sverige har Saab Automobile runt 4 000 anställda. GM:s planerade försäljning skapar nu oro på hemmaplan.

– Kommer det in en ny ägare vet man aldrig vad som kan hända. Så ser det ut

på bilfabriksmarknaden just nu. Det värsta scenariot är att vi inte har någon tillverkning i Sverige längre, säger Ingemar Sandberg, klubbordförande IF Metall, Saab Nyköping.

Micael Ardeheim, IF Metall Södra Sörmland, hoppas på insatser från regeringen.

– Pengar måste läggas på utbildning så att de som nu riskerar att förlora sina tjänster inom bilindustrin kan få utbildning och jobb, säger han.

Forsatta samtal

Näringsminister Maud Olofsson (c) var i går sparsam med kommentarer om GM:s krisbesked.

– Jag förstår de anställdas oro över Saabs situation. Vi måste nu analysera närmare vad GM:s besked konkret innebär, men framför allt fortsätta våra konstruktiva samtal med fordonsindustrin för att kunna hitta möjliga utvecklingslösningar, säger hon via sin pressekreterare.

Saab Automobiles informationsdirektör Eric Geers hävdar att bolagets verksamhet i Sverige inte är hotad.

– Nej, vi ska inte flytta verksamheten från Sverige. Vi ska satsa på Sverige, säger han.

Tidigare i veckan meddelade Ford att man vill sälja Volvo, som man köpte 1999.

FAKTA

Volvo Personvagnar såldes i mars 1999 till Ford för 50 miljarder kronor.

Huvudkontor och fabrik på Hisingen i Göteborg. Fabrik i belgiska Gent, tillverkning i Uddevalla, Kina, Malaysia och Thailand.

I fjol hade bolaget rekordstor försäljning, 458 000 sålda bilar. I år har man endast sålt runt 300 000 bilar.

Vid årets början hade Volvo Personvagnar cirka 24 400 anställda. Under sommaren och hösten har totalt 6 000 anställda varslats om uppsägning.

Tredje kvartalet i år var förlusten 3,6 miljarder kronor. Årets två första kvartal visade siffrorna minus 1,6 miljarder kronor.

Saab Automobile köptes i två omgångar, 1990 och 2000, av amerikanska General Motors och blev då ett helt igenom ett amerikanskt företag.

Europa är största marknaden. 100 134 bilar producerades i Sverige förra året.

I Sverige är Trollhättan huvudorten, där sammansättningen av bilarna sker. Motorerna tillverkas i Tyskland. Man har även anställda i Nyköping och Södertälje. Totalt har Saab runt 4 000 anställda i Sverige.

Mellan 2003 och 2007 gick Saab back med över 16 miljarder kronor. Förra året var förlusten 2,2 miljarder kronor.

ARTIKELN HANDLAR OM