Kvaddade lyxåk – skickade räkning

Bobbys bil fick skrotas efter firmans ’service’

1 av 2
FÖRE Det importerade vrålåket, Dodge Viper SRT-10 Cab, kraschades av en tekniker och en praktikant. De skulle bara byta olja – men provkörde ändå. Foto: PRIVAT
NYHETER

Bobby Moberg, 27, lämnade in sin lyxbil på service.

En halvtimme senare var den totalkvaddad – av en bilmekaniker och en praktikant.

I går fick Bobby fakturan från bilfirman – 7 200 kronor kostade björntjänsten.

drömmen krossad Bobby Moberg gav en halv miljon för sin lyxbil – men fick aldrig köra den. Räkningen från bilfirman tänker han inte betala.

I flera år hade Bobby Moberg från Tidaholm sparat till det importerade vrålåket – en Dodge Viper SRT-10 Cab.

Priset för lyxbilen: en halv miljon kronor.

– Det första jag gjorde var att ta den till en bilfirma. Jag bad dem byta olja, fylla på glykol och fixa bromsbeläggen bak. Jag var noga med att poängtera att ingen fick köra bilen eftersom den inte var registrerad i Sverige ännu, säger Bobby Moberg.

Erbjöds hyrbil i stället

Under besiktningen satte han sig i bilfirmans matsal och åt lunch. Efter en halvtimme fick han ett oväntat besked.

En tekniker och en praktikant hade kraschat när de provkörde lyxbilen.

När bärgningsbilen anlände kunde Bobby skymta sin krossade dröm under den gröna presenningen.

Han erbjöds en hyrbil och försäkringsfrågan löste sig. Men bilen var utom räddning och är i dag skrotad.

I veckan kom nästa chock: en faktura på nästan 7 200 kronor från bilfirman.

”Vi visste inte”

– De hävdar att de tar betalt för oljan och glykolen. Men de har ju inte utfört arbetet korrekt, så jag tänker inte betala, säger Bobby.

Bilfirman vill inte uttala sig om en enskild kostnadsfråga för en kund.

– Eftersom vi hade gjort ett bromsarbete är vi skyldiga att göra en provkörning efter service. Vi visste inte att bilen var oreggad, det sa inte ägaren till oss. Visste vi det hade vi inte kört den, säger en person vid företaget.