”Rapporten bygger på lösa spekulationer”

SVT:s reporter kallar Vatikanens hemliga rapport "löjlig och beklämmande"

Foto: ap
Påven Benedict XVI, 82.
NYHETER

Har Sveriges Television utsatt påven Benedictus XVI för en kupp?

Det är en teori som förs fram i en hemlig rapport i Vatikanen, uppger flera medier.

Den 21 januari sände Sveriges Televisions Uppdrag granskning ett program om det katolska prästbrödraskapet S:t Pius X (SSPX) som funnits i Sverige i ungefär tio år. SSPX är så ultrakonservativt att påven i slutet av 80-talet utfärdade en bannlysning av fyra biskopar i brödraskapet.

I Uppdrag granskning intervjuades en av de bannlysta biskoparna Richard Williamson, som förnekade Förintelsen. Intervjun fick stor internationell uppmärksamhet, som växte när påven några dagar senare lyfte bannlysningen av biskoparna.

Benedictus XVI har fått kraftig kritik på grund av beslutet.

Hemlig rapport

Nu förekommer uppgifter om en hemlig rapport som cirkulerar inom Vatikanen där det hävdas att SVT tillsammans med progressiva präster utsatt påven för en konspiration genom att generera honom med att sända intervjun precis innan bannlysningen hävdes, skriver Svenska Dagbladet på nätet som citerar en konservativ katolsk blogg och italienska tidningar.

Ett av argumenten för en konspiration skulle vara att Uppdrag gransknings reporter Ali Fegan kände till ett uttalande Richard Williamson gjort om gaskamrarna vid ett besök i Kanada för länge sedan.

”Löjlig och beklämmande”

Ali Fegan kallar rapporten ”löjlig och beklämmande”.

– Rapporten bygger på lösa spekulationer utan fakta. Kyrkan försöker skaka av sig problemet genom att skjuta på budbäraren, säger Fegan till Svenska Dagbladet.

Uppgifterna om Williamsons uttalande hade han hittat i en artikel från en kanadensisk tidning 1989 genom att gräva i arkiv och leta på nätet.

Uppdrag gransknings program skulle egentligen redan sänts i höstas, men blev inställt på grund av att en svensk SSPX-präst som skulle medverkat blev skadad i en bilolycka. Programmet sändes därefter i januari.

Redaktionen kände inte till att bannlysningen var på väg att lyftas när programmet sändes.

– När det två dagar senare började ryktas om bannlysningen insåg vi att detta var högexplosivt stoff. Det var ett otroligt sammanträffade, säger han till Svenska Dagbladet.

En lång process

Maria Hasselgren, pressansvarig i Stockholms katolska stift, säger till TT att hon har inte hört någonting om en rapport som cirkulerar i Vatikanen och att uppgifterna om att SVT agerat i en konspiration är orealistiska.

Hasselgren berättar att hon fick kännedom i november om att programmet skulle sändas den 21 januari.

Enligt henne är påvens beslut att lyfta bannlysningen inte något som är gjort i en handvändning, utan en lång process.

– Den lyftes under böneveckan för kristen enhet som är något som kommer varje år. Jag har väldigt svårt att tro att Uppdrag granskning skulle ha känt till att då var det böneveckan för kristen enhet och då kommer påven säkert att göra något.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM