Regeringen bör tänka sig för – Saab har gått med förlust i 15 år

NYHETER

Om regeringen tror att Saab överlever kommer den att öppna plånboken.

Men om biltillverkaren är dödsdömd blir det inga kreditgarantier.

Så enkelt – och så besvärligt – är läget.

Aftonbladets politiska kommentator Lena Mellin.

Det pågår komplicerade förhandlingar mellan regeringen och den amerikanska biljätten General Motors, GM, som äger Saab.

I potten ligger inte bara Saab och en hel bygds framtid. Utan också stora summor av skattebetalarnas pengar.

Natten mot tisdag ska GM presentera sin överlevnadsplan för den amerikanska kongressen. Enligt uppgift ska man ansöka om konkursskydd för att samla de livskraftiga delarna av företaget, både de amerikanska och en del internationella, i ett nytt företag.

Av allt att döma ingår inte Saab

i räddningsplanen. I stället vill GM att svenska staten ska garantera ett lån i Europeiska investeringsbanken på fem miljarder kronor. Själva tänker de skjuta till 3,4 miljarder kronor. Pengarna ska användas till att driva Saab vidare tills företaget går att sälja.

Men regeringen bör tänka sig noga för innan den ger kreditgarantier till Saab. Visserligen handlar det om industristaden Trollhättans framtid som biltillverkare och om ett känt och inarbetat svenskt varumärke, en del av folkhemmet.

Men Saab har gått med förlust i femton år. Mellan 2003 och 2005 uppgick förlusten till 17,6 miljarder kronor, drygt 3,5 miljarder per år.

Att satsa skattepengar i ett projekt som inte visat sig bärkraftigt under så lång tid är, för att uttrycka sig mycket milt, vanskligt.

För att staten ska gå in måste regeringen tro att Saabs problem är övergående, man måste se ljuset i tunneln.

Annars är risken överhängande att skattepengarna går rakt ner i sjön till ingen nytta alls.

Många människor i Sverige är beroende av bilindustrin som beräknas sysselsätta 130 000 personer, direkt och genom underleverantörer.

Man samtidigt ska man inte överdriva personbilarnas betydelse.

Av den totala varuexporten förra året stod personbilarna, Saab tillsammans med det betydligt större Volvo, för 4,7 procent. Som jämförelse stod verkstadsindustrin för 47,1 av exporten av varor, maskiner för 16,1 procent och telekom för 12,6 procent.

Läkemedel var ungefär lika stora i utlandsförsäljningen som bilarna.

Enligt en omröstning på aftonbladet.se tycker 53,7 procent att regeringen ska avstå från att rädda Saab. Risken är stor att den tar dem på orden.

ARTIKELN HANDLAR OM