”GM har valt en finurlig lösning”

Bilanalytikern Matts Carlsson: – Man kommer att begära någon form av acckord

NYHETER

Matts Carlsson, bilanalytiker på Göteborg Management Institute, kallar den lösning som General Motors presenterade för Saab natten till onsdag för ”finurlig”.

– Jag tolkar rekonstruktion som att man kommer att begära någon form av ackord när det gäller fordringarna från leverantörerna.

Matts Carlsson, fordonsanalytiker.

Genom rekonstruktionen lägger GM över delar av ansvaret för Saab på leverantörerna som tvingas skriva ner delar av fordringarna eller skjuta dem framåt i tiden.

– Från GM:s sida blir det en form av riskspridning. Men det är tveksamt om alla leverantörer orkar med detta.

Att dessutom säga att Saab ska blir självständigt nästa år tycker Carlsson är ”en vettig lösning”.

– Då finns ju en möjlighet att Saab ställs på egna ben och blir ett komplett bilföretag. Det kommer paradoxalt nog medföra att man förmodligen kommer att lägga mer av produktionen av Saab-bilar i Trollhättan.

Att GM lägger målet om självständighet först nästa år tror Carlsson beror på att man inser att det kommer att ta tid att föra över utvecklingsresurser och produktionsdelar till Trollhättan.

Att rekonstruktionen däremot ligger så nära i tid beror på de akuta problemen med likviditeten.

TT: Ska man tolka allt det här som att GM tror att Saab både kan reda ut likviditetskrisen och överleva på sikt.

– Ja.

TT: Så det här är ganska goda nyheter?

– Ja, ställt mot den andra ytterligheten att man i dag hade sagt att ”vi lägger ner Saab”, så är detta oerhört positivt.

TT: Måste det till statliga medel för att Saab ska överleva?

– Som jag uppfattat situationen måste man ha i storleksordningen fem miljarder för att överleva ett och ett halvt år framöver. Man behöver lånegarantier, säger Carlsson.

Tekniskt samarbete under övergångsperiod

På presskonferensen i Detroit förklarade GM-chefen Rick Wagoner att det kan bli aktuellt med olika typer av tekniskt samarbete med Saab under en övergångsperiod, men att det på sikt inte finns något intresse hos GM att kvarstå som ägare till den svenska biltillverkaren.

GM, som uppger att koncernen kan ha slut på likvida medel redan i mars om man inte får mer lån, räknar i sin rekonstruktionsplan med att även andra regeringar, vid sidan av den amerikanska, bidrar med stödlån på totalt 6 miljarder dollar, motsvarande 53 miljarder kronor.

”Tyngre ansvar på regeringen”

– Det här innebär fortsatt osäkerhet för Saab och tusentals anställda i Trollhättan. Samtidigt lägger det ett allt tyngre ansvar på den svenska regeringen, säger Tomas Eneroth, näringspolitisk talesman för Socialdemokraterna.

Eneroth anser att det är uppenbart att det krävs statligt stöd för att klara Saab och att regeringen hittills smitit undan sitt ansvar

TT

ARTIKELN HANDLAR OM