”Skattepengarna kan användas bättre”

Läsarna vill inte att staten ska rädda Saab

NYHETER

Maud Olofsson har rätt när hon inte vill satsa svenska skattepengar på att rädda Saab.

Det är den vanligaste inställningen när Aftonbladets läsare tycker till om Saab-krisen.

”Varför skall vi skattebetalare vara med och betala till bilindustrin när det går dåligt”, undrar signaturen mabr. ”Vad jag vet så har aldrig bilidustrin betalat något extra till staten när det går bra. Om bilindustrin skall få pengar så skall byggindustrin också ha pengar och sedan nästa och nästa.”

Många läsare tycker att det finns bättre sätt att använda pengarna på än att rädda Saab.

”Menlöst att investera i något som inte har framtiden framför sej, använd skattepengar till att rusta upp infrastrukturen och förbättra villkoren för nya företag att starta istället.” skriver 1983.

Clabbeman håller med:

”Hade SAAB varit något att ta över hade ju intressenterna stått som spön i backen.. bra Maud.”

Ta fram en vinnarbil

Men det finnns också läsare som tycker att Saab ska räddas av Sverige.

”Passa på köp hem SAAB nu, och gärna Volvo med. Rädda de jobb som går genom att vidareutbilda personalen och framställ en riktigt vinnarbil för framtiden. USA klarade ju utmaningen att landa på månen med en mycket kort tidsrymd. Vägrar tro att Sverige inte har kapacitet/kunskap att bygga bästa miljöbilen. Som sen exporteras. Som det ser ut idag verkar vi förlora dubbelt upp, dels bli av med bilmärkena helt, samtidigt som vi får börja importera japanska elbilar”, skriver DonTomten.

Och zlangen tror det blir dyrare att låta bli:

"Vad är 4-5 miljarder kontra arbetslösa från upp till 150-200 000 svenskar. Vad kostar inte det då Sverige och våra kommuner? Det handlar i princip I N T E om SAABs existens utan om flertalet underleverantörer inom Sverige som kan gå omkull om SAAB inte finns"

Bloggarna håller med Maud

Många bloggare är också inne på att Saab inte bör räddas. Varje miljardlån kommer att följas av ett till, skriver Cornucopia , och den moderate bloggaren Kent Persson tycker att GM bär ansvaret. Röda Malmö anser däremot att staten bör ta över både Saab och Volvo – och ställa om produktionen från föråldrad mass-bilism till miljövänliga transporter.

ARTIKELN HANDLAR OM