Symbol för ordförandeskap klar

Foto: Scanpix
Ny symbol Cecilia Malmström visar stolt upp den nya EU-loggan.
NYHETER

Det går att läsa in mycket i ett blågult S, åtminstone när det ska tjäna som logotyp för Sveriges ordförandeskap i EU.

Framtagningen av logotypen plus allt affischeringsmaterial och liknande under ordförandeskapet kostar 1,3 miljoner kronor.

– Öppenhet, dialog, att Sverige tillhör kärnan i EU. Ljus, midnattssol, det nordiska ljuset, öppenhet. En signal om att vi inte vill gömma något.

Så såg ledorden från regeringen ut för den annonsbyrå (lilla Stockholmsbyrån Bacon) som vann upphandlingen för EU-loggan. EU-minister Cecilia Malmström (FP) presenterade på måndagen resultatet och adressen till ordförandeskapets webbsida.

Förra gången det begav sig valde dåvarande regeringen www.eu2001.se som adress, en formel som sedan dess varit stilbildande för medlemsländernas halvårsvis växlande ordförandeskap.

Europas kärna

Nu vill Sverige bryta ny mark, och skriver i år adressen: www.se2009.eu.

– Det ska visa att det är en EU-agenda vi driver. Sverige har gått från att se det ur ett strikt svenskt perspektiv till ett mera europeiskt. Vi har ambitionen att tillhöra Europas kärna, förklarar Malmström domänbytet.

Den politiska dagordningen förhandlas ännu, men viktigast för regeringen blir att lyckas förhandla fram ett nytt klimatavtal, enligt Malmström.

Fortsatt finanskrishantering, en irländsk fördragsomröstning, en ny Östersjöstrategi, liksom möjligheterna till ett nytt femårsprogram för migrations- och rättsfrågor är andra stora ämnen.

FAKTA

EU-loggan

Framtagningen av logotypen plus allt affischeringsmaterial och liknande under ordförandeskapet kostar 1,3 miljoner kronor.

Hemsidan se2009.eu lanseras den 1 juni.

Sverige planerar att hålla två toppmöten, i Bryssel, liksom elva informella ministermöten på åtta orter i Sverige.

Totalt räknar regeringen med 108 politiska möten i Sverige med anledning av ordförandehalvåret. (TT)