”Jag går hellre ner i arbetstid”

Foto: Foto: Conny Sillén
ner i arbetstid Kari Niinimäki, Jonny Westman, Marjo Ylitalo, Hans Elfgren platschef, Britt-Inger Fröberg, IF Metalls klubbordförande, Linda Johansson och Ulf Renlund, produktionsledare på Gunnebo Lifting i Ramnäs har gått ner i både arbetstid och lön.
NYHETER

Många fackklubbar och metallföretag är redan överens.

Sänkta löner går före varsel.

– Jag går hellre ned i tid än förlorar jobbet, säger Linda Johansson, metallarbetare på Gunnebo Lifting.

KLICKA PÅ BILDEN FÖR ATT GÖRA DEN STÖRRE

Det är ingen stress vid pulvermålningen på Gunnebo Lifting i Ramnäs.

Arbetet med att producera lyftredskap till tillverkningsindustrin går på halvfart.

Strax före jul förvandlades treskiftet till tvåskift och i januari fick arbetarna budet att gå ned till 80 procents arbetstid och lön.

– Första budet tackade vi nej till, men när de erbjöd 90 procent av lönen mot att jobba 80 procent så tog alla det, säger Linda Johansson.

Inte behöva varsla

I dag jobbar arbetarna fyra dagar och får betalt för fyra och en halv. För de med lägst lön handlar det om cirka 1 600 kronor mindre i månaden.

– Det primära har varit att inte behöva varsla, säger klubbordföranden Britt-Inger Fröberg.

Avtalen har tecknats av både metallarna, tjänstemännen i Unionen och ledningen. De gäller april ut.

– Vi har inte sänkt lönen utan reducerat arbetstiden. Det här är en lösning under tre månader som jag tycker är bra, säger platschef Hans Elfgren.

Aftonbladets rundringning till företag och fackklubbar i metallindustrin visar att många varseldrabbade företag, framför allt inom bilindustrin, är beredda på eftergifter.

”Arbetslöshet värre”

På Electrolux i Mariestad är var femte arbetare varslad.

– Är det akut kris kan man göra så – arbetslöshet är ännu värre, säger fackordföranden Ola Bertilsson.

På SSAB däremot väntar en hård strid. Facket motsätter sig lönesänkning.

– Vår inställning nu är att det inte är acceptabelt att försämra lönen, säger Ove Jansson, löntagarerepresentant i styrelsen.

Bland gruvbolagen är inte ens arbetsgivarna intresserade av avtalet.

– Det behövs i bilbranschen men vi kan inte stänga gruvan en dag i veckan. Just nu har vi inga varsel heller, säger Ola Johnsson, vd för LKAB.