Volvos chefer sänker lönen

Unik åtgärd för att slippa fler varsel enligt ledningen

NYHETER

Nu sänker cheferna på Volvo personvagnar sina löner för att rädda jobben.

För de anställda införs stoppdagar.

– Vi är i en unik situation och behöver vidta extraordinära åtgärder, säger vd Stephen Odell i en skriftlig kommentar.

Samtidigt som Saab varslar 750 anställda om uppsägning sänker nu Volvo de anställdas löner - för att slippa fler varsel.

Såväl företagets ledande chefer som tjänstemän och anställda får lägre inkomster under en period mellan 1 april och 31 december i år.

Undgå varsel

– Vi har slutit avtalet för att undgå varsel, säger Miroslav Milurovic, Metalls klubbordförande vid Volvo i Olofström till TT.

Avtalet består av flera delar. Lönerevisionen skjuts på framtiden för samtliga anställda till januari nästa år. Det motsvarar runt hälften av besparingen på totalt 500 miljoner kronor.

För de anställda införs även upp till 45 stoppdagar. Under dessa dagar betalas 85 procent av lönen ut.

Cheferna sänker lönen

Dessutom minskas arbetstidskompensationen, ATK, med runt 1,5 timme per vecka för alla anställda.

Om Volvo pv ändå bestämmer sig för att varsla under avtalsperioden ska den förlorade ersättningen betalas tillbaka.

Företagets 40 ledande chefer sänker sina löner med fem procent. Ingen bonus kommer att betalas ut i år och nästa år.

– En liknande uppgörelse har aldrig gjorts tidigare. Vi är i en unik situation och behöver vidta extraordinära åtgärder, säger vd Stephen Odell i en skriftlig kommentar.

”Räddar inga jobb”

Avtalet är en direkt följd av IF Metalls uppgörelse med arbetsgivarna om sänkt arbetstid för att rädda jobben. Fackförbundet Byggnads tror varken på Metalls uppgörelse eller på avtalet för de Volvoanställda i dag.

– Det är först om 6–8 månader man kan se om avtalet är bra och om de klarar sig från uppsägningar. Vi tror inte att man räddar några jobb på det här sättet. Det byggs ju inte mer för att vi sänker arbetstid eller löner, säger ordförande Hans Tilly till TT.

Tjänstemannafacket Unionen stöder däremot uppgörelsen på Volvo personvagnar.

– Jag tycker att de lokala parterna har använt avtalet på ett ansvarsfullt sätt och det ligger helt inom ramen för de centrala avtalen, säger Niklas Hjert, biträdande förhandlingschef på Unionen till TT.

– Så här dagen efter det att de centrala parterna misslyckats med att komma överens om ett nytt huvudavtal är det skönt att kunna konstatera att de lokala parterna kan komma överens i svåra frågor, säger arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin (M).

Han vill dock inte kommentera uppgörelsen i sak.

Som tidigare är beskedet från arbetsmarknadsdepartementet och Littorin att regeringen inte tänker skjuta till några pengar till de utbildningsinsatser som avtalet mellan IF Metall och industriarbetsgivarna öppnar för, om arbetstid ersätts med utbildning av företagen när det inte finns behov av att producera.

Det skulle enligt Littorin innebära att regeringen fick styra om pengar från andra på arbetsmarknaden som behöver resurserna bättre, till att i praktiken betala lönerna för anställda Metallmedlemmar. Det är otänkbart, enligt Littorin.

FAKTA

15 000 anställda

Volvo Personvagnar har nu runt 15 000 anställda i Göteborg, Skövde, Floby och Olofström. De är uppdelade i cirka 8 000 arbetare och cirka 7 000 tjänstemän enligt Volvos presschef Maria Bohlin.

I januari förra året hade Volvo PV drygt 17 600 anställda i Sverige.

Totalt i världen har Volvo PV efter förra årets två stora varsel under 20 000 anställda. För ett år sedan var personalstyrkan cirka 24 400.

Förutom att fast anställda fick sluta i fjol sades kontrakten upp med 1 200 konsulter, vilket var ungefär hälften av alla konsulter.

2003 hade Volvo Personvagnar nästan 28 200 anställda.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM