Så (o)säker är din nya bil

Bara 5 av 25 testade bilmodeller har bra skydd mot pisksnärtsskador – Hela listan här

Foto: EURO NCAP
Volvo XC60 fick toppbetyg både i pisksnärtstestet och krocktestet.
NYHETER

För första gången har Euro NCAP testat hur bra, eller dåligt, nya bilstolar skyddar mot pisksnärtsskador, och resultatet är ganska skrämmande.

Bara 5 av 25 testade modeller har bra skydd, enligt testerna.

– Pisksnärtskador kan leda till livslångt lidande, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö i ett uttalande.

Foto: EURO NCAP
Euro NCAP har för första gången testat hur nya bilars säten skyddar mot pisksnärtsskador. Här testas en av de sämsta, Suzuki Splash.

I topp i ”pisksnärtssligan” ligger Volvo XC60, Alfa Romeo MiTo, VW Golf VI, Audi A4 och Opel Insignia.

Bland bottenskrapet hittar man Suzuki Splash, Peugot 308CC och Daihatsu Terios som inte fick en enda poäng i NCAP:s tester. Euro NCAP ville också testa bilstolen i nya versionen av Ford Ka, men Ford tillhandahöll ingen stol för tester.

Missvisande i år

– Sverige har varit pådrivande när det gäller att ta fram en provningsmetod och initiera provning genom Euro NCAP. Äntligen har vi bra möjligheter att på vetenskapliga grunder berätta för bilköpare om hur väl bilens skydd mot pisksnärtsskador fungerar, säger Skogö.

Pisksnärtstesterna slår dock inte igenom fullt ut förrän tidigast nästa år. Tre av de bilsäten som rankats ge sämst skydd mot pisksnärtsskador sitter nämligen i bilar som fått fem stjärnor, fullt betyg, i Euro NCAP:s krockprovsresultat tidigare i år.

Bilarna är Citroen C5, Ford Kuga och Peugeot 308CC.

Euro NCAP uppger i ett pressmeddelande att om bilarna hade bedömts efter 2009 års standard, hade totalresultaten påverkats kraftigt av det dåliga pisksnärtsskyddet i dess stolar.

Volvo i krocktoppen

Euro NCAP presenterade i dag också nya krockprovsresultat på tolv bilmodeller. Av dessa fick åtta fullt betyg, fem stjärnor. Även där ligger Volvo XC60, Alfa Romeo MiTo, VW Golf VI, Audi A4 och Opel Insignia i topp tillsammans med Ford Fiesta, Honda Accord och Renault Megane. Nästa år kommer Euro NCAP att väga samman fler aspekter i totalbetyget, förutom pisksnärtsskyddet.

Då kommer man även väga in hur bilen skyddar vuxna respektive barn, hur bilen stöttar föraren för att undvika olyckor och hur bilen förmår att skydda fotgängare.

FAKTA

Krocktester

Källa: Euro NCAP

Fakta: Euro NCAP

Euro NCAP är en förening som samlar sju europeiska regeringar, EU-kommissionen, liksom motor- och konsumentorganisationer i alla EU-länder. Bildad 1997.

Den utför oberoende krockprov och andra tester av de flesta populära bilmärken som säljs i Europa. Viktig pådrivare för säkrare bilkonstruktioner.

Testar och betygsätter skydd av förare/framsätespassagerare, barnsäkerhet och skydd för fotgängare. Från nästa år ingår också pisksnärtskador.

Källa: Vägverket, Euro NCAP. (TT)

Pisksnärtstester

Maxbetyget i pisksnärtstestet är 4 poäng.

Källa: Euro NCAP

ARTIKELN HANDLAR OM