Planet gick inte sönder i luften

Preliminär rapport om flight 447 klar i dag

NYHETER

Flight 447 gick inte i bitar i luften, som experter tidigare hävdat.

Planet störtade i stället nästan vertikalt ner i havet.

I dag släpptes den första franska rapporten om flygkatastrofen den 1 juni, då flight 447 kraschade i Atlanten.

– Planet störtade rakt ner, nästan vertikalt, mot vattenytan, väldigt väldigt fort, sade Alain Bouillard, chef för Frankrikes flyghaverikommission BEA, vid en presskonferens i eftermiddag.

Planet träffade ytan med undersidan först, efter att ha accelererat kraftigt nedåt av jordens dragningskraft.

Autopilot ur funktion

Planets autopilot fungerade inte när planet kraschade, eftersom det inte längre fick någon information om fart, vind eller riktning.

– Det säger oss att planet, i det här fallet, måste styras av en pilot, sade Bouillard enligt Le Figaro.

Han ville dock inte säga något om piloterna vid det här laget hade någon möjlighet att kontrollera planet.

Planet "upplöstes inte i bitar eller gick sönder i luften", enligt BEA. I havet slogs dock planet i bitar. Enligt utredarna har man påträffat över 600 olika vrakdelar.

– De kommer från olika ställen på planet, från nosen till den bakre delen av planet.

Inga flytvästar var uppblåsta.

– Det visar tydligt att passagerarna inte var förberedda, säger Bouillard.

Fortsätter leta

Tidigare har missvisande hastighetsmätare pekats ut som en möjlig orsak till olyckan.

– De var bidragande, men inte orsaken.

Planets svarta lådor har inte återfunnits, därför baserar sig rapporten på de automatiska felmeddelanden som planet skickade precis innan det försvann.

Men utredarna säger att de kommer att fortsätta att leta efter de svarta lådorna, som bland annat innehåller flygdata och en röstinspelning från cockpit till och med den 10 juli.

– De ska normalt skicka signaler i 30 dagar. Vi kommer att fortsätta att lyssna i ytterligare tio dagar,säger Alain Bouillard.

Familjer kräver svar

I torsdags skickade en anhörigorganisation ett brev till vd:n för Air France. Organisationen, som samlar minst 50 familjer med anhöriga till personer som omkom i kraschen, kräver svar på en rad frågor.

Det handlar om de automatiska meddelanden som skickades från flygplanet strax innan det kraschade; vilket innehåll de hade, hur de processades, i vilken ordning de kom, samt hur rutinerna såg ut för att flyga genom stormar. "Hur stor frihet har piloterna att själva avgöra om de ska flyga in och igenom en storm, eller inte?", står det bland annat i brevet.

"Vill ha sanningen"

– Vad vi framförallt vill är att få hela sanningen om vad som hände, säger föreningens ordförande, Christophe Guillot-Noël till Le Figaro.

Air France flight 447 störtade i havet efter att flygplanet, en Airbus, lyft från Rio de Janeiro i Brasilien och börjat flyga mot destinationen Paris.

228 människor dog, varav tre svenskar, i flygolyckan vars orsak hittills är okänd. 58 kroppar har hittats.