Visste inte om smittan

Oroliga passagerare: Apollo borde berättat om svininfluensan

Foto: Foto: GUSTAV MÅRTENSSON
Upprörd resenär Stefan Renström och hans familj åkte med flight NVR 402 från Cypern. Han fick först reda på att smittan fanns ombord efter att ha läst artikeln i gårdagens Aftonbladet.
NYHETER

Smittan fanns ombord på flight NVR 402.

Men passagerarna på planet som landade på Arlanda fick inget veta.

– Blir vi sjuka nu så är det Apollos fel, säger Stefan Renström.

Han och hans familj fanns med på planet från Cypern till Arlanda, där flera passagerare kan ha varit smittade med svininfluensa.

Aftonbladet berättade i går om 18-årige Victor Nilsson som ligger i karantän på ett cypriotiskt sjukhus sedan han i tisdags konstaterades ha svininfluensa. Hans tre resekamrater isolerades på ett rum på Hotell Eligonia, eftersom även de kan vara smittade.

Resebolaget visste

Apollo kände till situationen, men informerade inte de övriga hotellgästerna. Inte heller passagerarna på flight NVR 402, som landade på Arlanda klockan 00.55 natten till lördag, fick veta något. Trots att flera ombord som bott på Hotell Eligonia hade misstänkta symtom.

Stefan Renström, hans fru och två barn på 1,5 respektive 6 år, bodde på ett annat hotell, men satt raden framför några tjejer som hostade under hela flygplansresan.

Aftonbladet har pratat med sex tjejer från planet som under lördagen tagit sig till akuten på Huddinge sjukhus för att testa sig.

Alla hade bott på Hotell Eligonia och umgåtts med den smittade och isolerade Victor Nilsson.

När Stefan Renström fick uppgifterna om den misstänkta smittan via Aftonbladets artikel, blev han bestört.

– Resebolaget borde ha informerat. De kunde åtminstone ha sagt att vi skulle vara uppmärksamma på om vi kände av symtom efter att vi kommit hem.

Många oroliga

Det är upptaget i Apollos informationschef Kajsa Moströms telefon. Efter ett tag svarar hon och berättar att många oroliga hör av sig.

Ångrar ni nu att ni inte gick ut med information om smittan till hotellgäster och flygplanspassagerare?

– Man kan alltid vara självkritisk. Vi kunde ha varit tydligare. Men vi håller på att kontakta de berörda personerna i dag, säger Kajsa Moström.