Fyra timmars mejlstopp

Hundratusentals mejlkonton hos Telia gick inte att komma åt

NYHETER

Hundratusentals mejlkonton hos Telia Sonera gick under tisdagseftermiddagen inte att komma åt. Efter drygt fyra timmars arbete var dock de två servrar som legat nere igång igen, enligt presschefen Jan Sjöberg.

Mejlstoppet inträdde vid klockan 15.30 och fyra timmar senare, när servarna fungerade igen, hade operatören ännu ingen tydlig förklaring till vad som orsakat felet.

– Vi kan inte uttala oss säkert om orsaken ännu. Vi tror att problemet har uppstått någonstans i kommunikationen mellan hårdvara och mjukvara. Men närmare bestämt var får vi återkomma till, säger Sjöberg.

Flera störningar

Enligt Sjöberg kan kunderna räkna med ”kvardröjande effekter”.

– De kan uttrycka sig i att det tar tid att få iväg e-post, säger han.

Omkring 300000 aktiva e-postkonton på de två servrarna berördes av stoppet.

Telia Sonera har drabbats av flera driftstörningar tidigare i år, som följer på ett större haveri under jul- och nyårshelgerna.

– Det har varit lite olika orsaker till de tidigare problemen. Det har handlat om tester, uppgraderingar och förbättringsåtgärder, som görs löpande, säger Sjöberg.

Sedan haveriet i slutet av december har ett projekt startats för att ”se över både processer och teknik”, tillägger han.

Stora resurser

Någon generell ersättning till drabbade, som delades ut efter internetinfarkten i julhelgen, blir det inte till följd av tisdagens stopp.

– Senare störningar har varit besvärliga. Men det har varit betydligt kortare avbrott och så har säkerhetskopieringen fungerat. Och det gör den av allt att döma också nu, säger Sjöberg.

Han ser en risk för att förtroendet för Telias internettjänster påverkas av de upprepade driftstörningarna.

– Den är vi medvetna om. Men vi jobbar febrilt med det här, det läggs ned stora resurser och det följs noga av ledningen också. Det här har högsta prioritet.

Joakim Goksör/TT

ARTIKELN HANDLAR OM