Nätföretagen dåliga på konsumenträtt

96 procent kritiseras av Konsumentverket

Foto: BILDEN ÄR ETT MONTAGE
NYHETER

96 procent av granskade e-handelsföretag överträder ångerrätten eller reklamationsrätten i sina avtalsvillkor.

Bland annat skriver företagen att man inte får ångra köp om man öppnat förpackningen eller att varor som är transportskadade måste reklameras med det samma.

119 av 124 näthandelsföretag åkte dit när Konsumentverket granskade ångerrätt och reklamation i avtalsvillkoren. Alla de granskade företagen har kvalitetsmärkningen ”trygg e-handel”.

– Vi är själv överraskade över att det var så många. Vi upplever inte det som ett så stort problem, säger Cecilia Norlander, jurist vid Konsumentverket.

Många av de kritiserade företagen är stora etablerade som H&M, Netonnet, Onoff, Inkclub, Ilva, La Redoute och Lenson.

Olika stora fel

Företagen går ut med felaktig eller otillräcklig information om ångerrätt eller reklamation.

Inte alla fel är stora eller allvarliga. Vissa blandar ihop uttrycken öppet köp med det lagstadgade ångerrätten. I andra fall är informationen korrekt men det ståe inte att lagstadgade rättigheter. Några hänvisar till fel lag.

– Där vill vi att man ska vara tydliga, säger Cecilia Norlander.

Ger fel information

Men det finns också de som ger fel information. Till exempel skriver de att man inte får ångra köp om man öppnat förpackningen eller att transportskadade varor måste reklameras på plats.

– Det allvarliga är att informationen företaget ger är den enda man får när man handlar. Om man inte vet att man har rättigheter är det svårt att kräva dem. Hittar man fel på varan och inte tror att man får lov att reklamera den kanske man inte ens kontaktar företaget.

Många av företagen är väletablerade. Ska de inte ha koll på det här?

– Jo, det kan man tycka. Många av företagen har hållt på med internethandel länge. Vi hoppas att de flesta frivilligt kommer ändra avtalsvillkoren under sommaren. En del har redan hört av sig och varit positiva till undersökningen, säger Cecilia Norlander.

Företagen tar det till sig

Fredrik Brandt, vd på Inkclub, har på grund av semester inte hört något om kritiken och är väldigt förvånad.

– Vi tar till oss kritiken.

På Dustin håller kundservice på att arbeta med det.

– Vi tar givetvis det på allvar om det är något som ska åtgärdas, säger vd:n Per Eriksson.

H&M ska på ytterligare ett ställe förtydliga att man får prova varorna innan man lämnar tillbaka dem, berättar Sara Spännar, presskontakt på HM.

– Jag vill poängterar att vi följer de regler som finns. Och vi ska lägga till det så fort som möjligt, säger hon.

De fick godkänt

Beautiful Smile

Cheapink

Nikonstore

PresentkortTorget

Wilma & Morris

Hela listan: Företagen som kritiseras av Konsumentverket