Ekoförsäljningen ökar – trots finanskris

35 procent uppåt jämfört med ifjol

NYHETER

Ett större utbud och en större medvetenhet.

Det gör att försäljningen av ekomat fortsätter öka – trots finanskrisen.

Finanskrisen sätter inga djupa bromsspår i ekomathandeln.

Istället fortsätter den öka.

Under årets första kvartal ökade försäljningen av de ekomärkta produkterna med 35 procent jämfört med ifjol visar en undersökning som the Nielsen Company gjort, rapporterar DN. Under förra året slog handeln rekord.

Fler produkter

Fler produkter och större medvetenhet om miljöfrågor tror branschen är anledningen.

– Under 2006-2008 lanserades tusen nya produkter per år, vilket har bidragit till den ökade försäljningen. Medvetenheten har också blivit större, säger Pia Högström, marknadschef på märkningsorganisationen Krav till DN.

Ifjol ökade ICA ekoförsäljningen med 50 procent jämfört med året innan.

Det här årets första kvartal ökade det med 20 procent jämfört med 2008.

"Människor väljer kvalitet"

Coop har också ökat. Fram tills i maj sålde man 26 procent fler ekoprodukter än samma period.

– Det visar att människor väljer kvalitet även i lågkonjunkturen. Vi har breddat sortimentet av ekologiska mejeriprodukter, vilket ökar försäljningen eftersom det rör sig om stora volymer, säger Mikael Robertsson, miljöchef på Coop.

Svenska Lantägg, som har 30 procent av äggmarknaden trodde att försäljningen skulle dippa i finanskrisen. Men det har visat sig vara en produkt som inte är konjunkturkänslig. Istället fortsätter volymerna öka.

Ekomjölk minskar

Mjölk är den ekologiska produkt det säljs mest av. På Arla har den ekologiska försäljningen minskat med 2,5 procent under årets första månader. Men företaget tror att det bara är ett tillfälligt hack i en långsiktig utveckling, på grund av finanskrisen.

Ifjol såldes ekoprodukter för 3,6 miljarder kronor. Det är 2,5 procent av Sveriges totala livsmedelsförsäljningen.