Pengarna com bort

Betalade samma räkning – gång på gång

Foto: Foto: ANDERS WEJROT
Förbannad Comhem tappade bort Lars-Göran Larssons inbetalningar två gånger – sedan kom inkassokrav.
NYHETER

Det tog Comhem tre månader att hitta pengarna i sitt system.

Under tiden tvingades Lars-Göran Larsson betala samma summa, förseningsavgift och inkassoavgift för en räkning han redan betalat.

Tänk dig noga för innan du skriver ett inbetalningskort för hand.

Det var vad Lars-Göran Larsson i Göteborg gjorde när han nappade på ett erbjudande från Comhem. 214 kronor skulle han betala.

Cirkusen drog igång

– Jag ville att de skulle skicka ett inbetalningskort men den som jag talade med sa att det skulle gå snabbare om jag tog uppgifterna över telefon och betalade in.

Den 22 april skickade Lars-Göran in sin betalning.

En tid därefter, när tv-bilden inte var sig lik, ringde han till Comhem och fick till sin förvåning höra en automatröst säga att han hade en obetald faktura.

Men efter en kontroll med banken visste Lars-Göran att 214 kronor hade betalats till Comhem den 27 april.

Nu började Cirkus Comhem.

Lars-Göran ringde, väntade i telefonköer, blev lovad att någon skulle titta på saken och återkomma.

500 kronor i avgift

Men ingen hörde av sig. Och Lars-Göran fick ta en ny vända med telefonköer, mejl och brev som ofta blev obesvarade.

Under tiden landade en ny räkning på 214 kronor plus förseningsavgift på 50 kronor på hallgolvet och Lars-Göran betalade för att det inte skulle bli värre. Ändå droppar det in ett krav på inkassoavgift på 500 kronor.

”Verkligen urusla”

– Jag blev jättearg, säger Lars-Göran. Jag har alltid skött mina räkningar och nu var jag tvungen att tillbringa timmar och åter timmar i telefonen, skriva mejl och brev.

– Comhem är verkligen urusla på att sköta sina kundkontakter, säger han som tidigare jobbat med företagsinformation.

På Privatgirot, där inbetalningskorten hamnar, är man inte ett dugg förvånad. Många stora företag tycks helt enkelt strunta i att ha rutiner för handskrivna inbetalningskort där det inte finns något förtryckt OCR-nummer.

Hur kan ni behandla era kunder på det här viset?

– Det är verkligen olyckligt att det tagit så lång tid, säger Magnus Klang på Comhems presstjänst.

– Men nu har vi hittat pengarna och avskrivit ärendet.

När får Lars-Göran tillbaka de felaktigt inbetalda pengarna?

– Det har brustit hos Comhem och vi har reglerat alla pengar mot kommande fakturor. Om kunden inte är nöjd så vill vi gärna att han vänder sig till oss på Comhem så vi får försöka lösa det.