Rulltrapporna har inte utvecklats på 30 år

Christophers finger kanske skulle kunna ha räddats

1 av 3 | Foto: Kyrre Lien/Scanpix
NYHETER

Treåriga Christopher slet av sitt finger i en rulltrappa.

Det gjorde även Johanna - för 30 år sen.

– Det är förfärligt att inget har hänt på så lång tid, säger hon.

I går rapporterade Aftonbladet.se om treårige Christopher som ramlade i en rulltrappa i Östersund och slet av sitt högra pekfinger.

Men Christopher är inte ensam om att ha skadat sig allvarligt i en rulltrappa.

Flera personer har hört av sig till Aftonbladet och berättat om hur de råkat ut för allvarliga olyckor i rulltrappor.

Tvååring fastnade

I Gävle skadade en tvåårig pojke sitt lillfinger svårt när han föll i en rulltrappa i köpcentret Flanör för ett par veckor sen.

Pojken fastnade med fingret men rulltrappan fortsatte att gå.

Föräldrarna lyckades snabbt trycka på nödstopp, men inte förrän rulltrappan backades kom pojken loss.

Han fördes till sjukhus med ambulans, där han sövdes ner och opererades i timmar.

Men fingret gick inte att rädda.

Slet av långfingret

Johanna Skoog, 35, från Vetlanda slet av sitt högra långfinger och delar av ringfingret när hon som barn föll i en rulltrappa i Stockholm.

– Jag fastnade, precis som Christopher, med fingret där trappsatserna rullar in. Jag opererades, men fingret hade slitits av, säger Johanna.

Det är snart 30 år sen Johanna slet av sitt finger, och fortfarande händer liknande olyckor med jämna mellanrum.

– Sånt här ska ju inte kunna hända, man undrar ju verkligen varför inget har hänt på så lång tid, säger hon.

Och faktum är att det inte har hänt speciellt mycket.

Dagens rulltrappor är byggda med samma säkerhetstänk som för 30 år sedan.

Så kallade kammar av aluminium som är monterade vid på- och avgång ska skydda från att kroppsdelar följer med när rulltrappstegen planar ut och sänks ner.

Kroppsdelar kan fastna

Men trots det kan alltså mindre kroppsdelar följa med, fastna och slitas av.

– Avståndet mellan kammarna är bestämt enligt föreskrivna regler, men efter slitage kan detta avstånd öka. Besiktning av rulltrappor ska utföras en gång per år plus att de skall få servicebesök däremellan. Vid dessa kontroller skall brister upptäckas, säger Fredrik Gustafsson, säkerhets- och kvalitetschef på Otis, som servar och tillverkar rulltrappor.

Enligt Gustafsson finns det i dagsläget inget alternativ till hur rulltrapporna är byggda.

Inga hårda krav

Och de krav som ställs på en rulltrappa när det gäller personskador från den ansvariga tillsynsmyndigheten, Boverket, är inte mycket till hjälp.

Reglerna säger bara att en rulltrappa ska vara utformad så att en person som fastnat med en kroppsdel snabbt ska kunna tas loss.

– Det händer ju tyvärr olyckor i rulltrappor, det är oundvikligt, säger Lars Estander, arkitekt på byggregelenheten på Boverket.

Är det inte aktuellt att skärpa reglerna?

– Inte vad jag känner till i nuläget. Det viktiga är att man läser och tar del av informationsmaterial över hur man ska åka på ett säkert sätt,

ARTIKELN HANDLAR OM