”Geely köper Volvo”

Källor: Lägger bud på 17 miljarder

NYHETER

Mycket talar för att ryktet är sant – kinesiska Geely köper Volvo.

Företaget har bankirfirman Rothschild som agent.

Där finns två tidigare Volvodirektörer. Hans-Olov Olsson som enbart jobbar med Volvoaffären och P G Gyllenhammar som är chef för kontoret.

Hans-Olov Olsson har enligt uppgift till Aftonbladet lagt mycket energi på att försöka få tag i svenska investerare som vill gå in som delägare i Volvo tillsammans med Geely men inte lyckats.

Därefter har budet gått till amerikanskt kapital och tidigare i veckan blev det napp hos Goldmann Sachs som köper in sig i Geely med 2,3 miljarder kronor. Sedan dess har Geely-aktien gått upp med 30 procent.

Kinesisk industri, och kanske Geely i synnerhet, har dåligt rykte i väst. Därför behövs västerländska delägare.

En delegation från Geely besökte både Göteborg och Trollhättan i våras och visade en arrogans som vi inte är vana med i västvärlden och som chockade både Volvo och Saab.

– De kunde allting bättre än vi och ville inte ens lyssna, säger en källa till Aftonbladet.

Men samtalen mellan Geely och Ford har fortsatt – och tack vare Rothshild har samtalstonen förändrats.

Budet har sänkts

Som Aftonbladet avslöjade redan för fem veckor sedan vill Geely nu ha Volvos hjälp att utveckla kinesiska bilar för den europeiska marknaden. Jobbet ska göras i Göteborg och i belgiska Gent och där ska också bilarna tillverkas.

Aftonbladet avslöjade då att Geelys bud låg runt 20 miljarder kronor, nu skriver New York-baserade Wall Street Journal att det handlar om 2,5 miljarder dollar, motsvarande 17 miljarder.

Kris – trots rekord

Geely är huvudspåret. Men enligt uppgift till Aftonbladet finns det fortfarande två andra intressenter, dels en industriell grupp med förgreningar i både Europa och USA, där Roger Holtback, en annan tidigare Volvo-chef, är inblandad, dels ett amerikanskt riskkapitalbolag.

Enligt Aftonbladets källa kommer Ford nästa vecka tillkännage att en affär är på gång, men man kommer inte att namnge Geely.

Troligen blir affären inte klar förrän i början av nästa år.

Bilindustrin är i kris i hela världen, även i Kina trots att försäljningen där är rekordstor. Bara förra månaden såldes en miljon bilar, vilket slår både USA och Japan.

Och i alla bilnationer utom Sverige går regeringen in och stöttar. Kina gör det, USA gör det. Här i Europa stöttar Frankrike sin bilindustri med sju miljarder euro i lån.

Till och med Volvo lastvagnars fabrik i Lyon har fått låna 500 miljoner euro av franska staten. President Sarkozy lovar dessutom att staten ska köpa elbilar när de franska tillverkarna får igång produktionen redan nästa år.

Tyska förbundskanslern Angela Merkel gör allt som står i hennes makt för att rädda kvar krisdrabbade Opels biljobb i Tyskland. Samma sak gör regeringarna i Spanien, England och så vidare.

Kan vara försent

I Belgien har Volvo personvagnar stora lån på gång för att belgiska regeringen och bankerna vill ha kvar Volvo-jobben i landet.

Bara i Sverige är regeringen kallsinnig och tycker att vi klarar oss lika bra utan bilindustrin.

Men vet inte Fredrik Reinfeldt och Maud Olofsson att bilindustrin står för närmare 18 procent av BNP?

Kanske inte, för regeringen har enligt uppgift till Aftonbladet avsatt tio miljoner kronor nästa år för att lära sig mer om svensk bilindustri. Men då kan det vara för sent.

Enligt Aftonbladets källor kommer Volvo, vem som än blir ägare i framtiden, att flytta en del av både utveckling och tillverkning från Göteborg till Belgien. Bland annat kommer den el-bil som Volvo visade tidigare i veckan att utvecklas och byggas i Gent.

ARTIKELN HANDLAR OM