Lillie lurades – av banken

Har nu fått tillbaka 700 000 kronor

Foto: SVT
När Lillie Clinells make dog för över 20 år sedan ärvde hon flera miljoner. Summan minskade snabbt när Lillie följde de råd hon fick av bankmannen hos SEB.
NYHETER

Lillie Clinell, 89, litade på rådgivaren på sin bank – men blev lurad på stora belopp.

Nu har hon blivit ersatt av SEB-banken.

– Jag tror det finns många gamla människor där ute som blivit lurade som jag, säger Lillie Clinell till Aftonbladet.

När Lillie Clinells make dog för över 20 år sedan ärvde hon flera miljoner.

Av en väninna fick hon rådet att bli kund hos SEB-banken och få lite ordning på ekonomin.

– Jag räknade med att det var en trogen bank och den rådgivare jag fick litade jag på, vi blev i det närmaste vänner. Jag förstår mig inte på det där med ekonomi och fonder mycket alls och lämnade tacksamt över det till någon kunnig, säger Lillie Clinell till Aftonbladet.

"Gått bakom ryggen på mig"

Det var Lillies dotter Bim Murray som efter några år började fatta misstankar när Lillie aldrig fick någon utdelning på sina placeringar. Snarare krympte summan stadigt.

När Bim följde med mamman till banken upptäckte hon att banken hade placerat pengar i kapitalförsäkringar. Flera placeringar hade slutat med stora förluster och en försäkring hade en löptid som slutade då Lillie Clinell blir 105 år.

– Min dotter fann det ena felet efter det andra. Jag kände mig lugn och trygg men hela tiden hade de gått bakom ryggen på mig på alla sätt, säger Lillie Clinell.

700 000 kronor

Hon och hennes dotter tog strid mot banken och fick rätt. Banken medgav att de gjort fel och nyligen fick Lillie Clinell 700 000 kronor i ersättning av SEB-banken kunde SVT:s Akutellt i går berätta.

– Pengamässigt är jag ersatt nu men det är den mänskliga delen det är värre med. Det känns som att man inte kan lita på folk och jag tror det här händer många gamla, utan att de vet om det, säger Lillie Clinell till Aftonbladet.

SEB vill inte kommentera uppgörelsen eller rådgivningen till Lillie Clinell. Men bankens chef för kontorsrörelsen i Sverige, Rikard Josefsson, säger till SVT:s Aktuellt att kunderna i allmänhet vet att det är rådgivning banken håller på med.

– För våra rådgivare gäller det att sälja och rådge om det som är bäst för kunden, säger han till Aktuellt.