12 000 blir arbetslösa

– men elbilen ger hopp

Foto: andreas bardell
HAR JOBBAT på SAAB i 15 år Fredrik Almqvist, 34, kan inte förstå att ett av Sveriges främsta varumärken går i graven. ”Hur fan kan regeringen slänga bort 30 års bilutveckling? I andra länder |har man stöttat bilindustrin. Men Maud Olofsson kommer bara med massa kvalificerat skitsnack”, säger han.
NYHETER

12 000 personer blir av med jobbet.

4 000 av dem bor i Trollhättan.

Där har Arbetsförmedlingen tre teknikjobb att förmedla.

– Man ska vara väldigt öppen för att röra på sig, säger Eva Lindh-Pernheim, områdeschef i Trollhättan.

En japansk elbil provsitts. Snart kommer teknologin ge hundratals jobb i Sverige.

Beskedet skakade alla som en frontalkrock i 180. Det blev ingen ny ägare. Det blev – inget.

I dag jobbar knappt 34 700 personer i Trollhättan. Det innebär att över 11 procent av jobben i kommunen försvinner.

Plötsligt står tusentals bilbyggare med dunkel framtid. Och underleverantörerna som drabbas är många.

– Av en personbil av typ Saab ligger 75 procent av förädlingen hos leverantörerna. Ett par-tre tusen jobb över hela Sverige kommer att försvinna i ett första skede, säger Svenåke Berglie, vd för Fordonskomponentgruppen.

”Finns inget trollspö”

Eva Lindh-Pernheim menar att det är svårt att sia om vad som händer med arbetarna.

– I vilken omfattning och över hur lång tid som avvecklingen sker vet vi inte än.

Hur ser deras chanser ut att få jobb?

– Har man möjlighet ska man nog passa på att studera och vara väldigt öppen för att röra på sig. Bredda sitt sökande yrkesmässigt. Och nyttja varenda personlig kontakt man har, säger hon.

Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi vid institutet för Näringslivsforskning i Stockholm, menar att Saabskrotningen kan vändas till något positivt.

– Det finns inget magiskt trollspö som man kan svinga så att en ny stor arbetsgivare

ersätter den gamla. Och det kanske är bra. Det är bättre för ett samhälle att inte ha en dominerande arbetsgivare. Ett enskilt företag kan alltid gå under. Dessutom slår konjunkturen mindre mot en ort som är uppbyggd kring fler olika branscher, påpekar han.

Stora förutsättningar

Många exempel finns på dödsdömda orter som rest sig på nio. Uddevalla, där det

stora varvet lades ner för 25 år sedan. Göteborg med nedlagda varv, pappersbruk och SKF. Flera före detta regementsstäder.

– De har blivit mer differentierade samhällen med fler typer av verksamheter. Generellt sett visar sig förmågan att lösa problem ofta väldigt mycket större än vad man trodde innan.

Även i Trollhättan finns hopp: elbilar.

Christer Asplund från organisationen Power Circle är initiativtagare till ett konsortium, där General Motors ingår, för att bygga eldrivna bilar. Och planerna påverkas inte av Saabkraschen.

– Bilarna ska produceras och teknologin kommer att introduceras i Sverige. Med marknaden som vi ser framför oss finns det väldigt stora förutsättningar.

Hur många jobb kan det innebära?

– Det handlar åtminstone om hundratals jobb. Inte bara personbilar utan även elbåtar, elsnöskotrar, konstruktionsmakskiner och följdinvesteringar, säger Christer Asplund.

– Det här inger hopp, absolut!