GM: Vi har fått flera nya bud

Maud Olofsson:
”Inga kommentarer”

Spykers vd Victor R Muller skulle se det som ”en ära att få ta över historiska märket Saab”.
NYHETER

Spyker gör ett nytt försök.

I dag kom ett nytt bud om att köpa Saab till GM – med en tidsfrist som går ut kl 23 i morgon.

Samtidigt säger GM att de fått bud från flera parter.

– Vi kommer att undersöka alla bud, säger Noreen Pratscher vid GM Communications.

Foto: roger lundsten
Maud Olofsson har än inga kommentarer till budet.

Spyker Cars har inte gett upp kampen om Saab.

I dag lämnade det holländska företaget ett nytt bud, som går ut i morgon. Det meddelade Spykers vd, Victor R Muller, i ett pressmeddelande.

– Ett 11-punktsförslag har lämnats in till GM, som tar upp var och en av de problempunkter som kom upp under den tidigare förhandlingsprocessen, och som kommer att ta bort hindren som tigare stod i vägen för en smidig övergång, säger vd:n i sitt pressmeddelande.

”Ta budet på allvar”

– Vi har bett GM och alla andra inblandade parter att överväga det här anbudet på allvar. Vi har gjort allt vi kan för att lösa de frågetecken som tidigare förhindrade avtalet, och vi har bett GM och alla andra inblandade parter att seriöst överväga det här erbjudandet, säger Muller i dagens pressmeddelande.

Spyker är övertygade om att det nya budet kommer att undanröja de hinder som stod i vägen för en affär i fredags och möjliggöra att affären slutförs före 31 december, det slutdatum som GM tidigare satt upp.

– Våra ansträngningar är baserade på vår passion för att rädda ett historiskt märke som vi skulle vara ärade att få vårda, liksom jobben för tusentals Saabarbetare, leverantörer och försäljare världen över. Drygt 1 500 000 Saabbilar finns där ute på vägarna i dag och deras stolta ägare skulle tveklöst välkomna överlevnaden av det här fenomenala märket, skriver Spyker.

Går ut i morgon

Man avslutar med att konstatera att Spyker är ”mycket säkra på att vårt nya bud tar bort problemen från i fredags”, och att man kan avsluta affären före GM:s ursprungsdeadline, den 31 december.

Men när TT når företagets talesman är han inte lika pratsam.

– Jag kan inte säga någonting mer än vad som står i pressmeddelandet, säger Mike Stainton, talesman för Spyker vid pr- och kommunikationsfirman PFPR Communications, till TT.

Ni kommenterar inte ytterligare?

– Nej, pressmeddelandet innehåller den information som vi är beredda att ge för närvarande.

När kan ni tänkas säga mer?

– Det beror naturligtvis på hur General Motors reagerar, och det är okänt för närvarande, svarar Stainton.

”Ingen poäng att fortsätta”

Det var åtta minuter i tre på fredagseftermiddagen som chockmeddelandet kom att GM beslutat sig för att lägga ned den 72 år gamla bilfirman. I en telefonkonferens berättade GM:s vice vd, John Smith, att man inte såg någon poäng i att fortsätta samtalen med Spyker.

En nedläggning skulle innebära att minst 8 000 personer skulle förlora sina jobb.

Saab bekräftar

Gunilla Gustavs på Saabs informationsavdelning bekräftar att ett justerat bud lagts av Spyker Cars.

– Vi vet att Spyker har lämnat ett bud. I övrigt har vi inga kommentarer. Nu får vi se vad GM gör, säger Gustavs till Aftonbladet.

GM har nu fram tills klockan 23 i morgon kväll på sig att tacka ja till erbjudandet. Och trots att Spyker redan en gång fått nobben uppger General Motors att de kommer att granska budet ingående.

I ett mail till Aftonbladet skriver Noreen Pratscher vid GM Communications att GM fått in flera nya bud.

– Sedan vi offentliggjorde att GM kommer att lägga ner Saab har vi fått förfrågningar från flera parter. Vi kommer att undersöka alla bud och kommer inte att kommentera ärendet förrän granskningen är klar, säger Noreen Pratscher i mailet.

Maud vill inte kommentera

Maud Olofsson vill inte kommentera de nya uppgifterna.

– Regeringen kan inte kommentera detta i nuläget. Frågan måste ställas till GM, de är säljare och bestämmer om de kan agera, säger Maud Olofssons pressekreterare Johanna Martin till Aftonbladet.

Jöran Hägglund, statssekreterare vid näringsdepartementet, förstår att många börjar hoppas efter Spykers bud.

– Det finns många som klamrar sig vid minsta lilla hopp nu, men man måste vara realist. Det fanns en anledning till att GM sa som de sa i fredags.

Avfärdar inte Spyker

Hägglund avfärdar dock inte att Spykers Cars bud som slag i luften.

– GM sa ju också att de kommer att beakta seriösa bud. Om Spyker kan ge svar på de frågor som GM som kom upp under den tidigare processen är det ju inte en omöjlighet att GM vill gå vidare.

Hur tror du att GM reagerar på beskedet?

– Det vet bara GM.

Regeringen fortsätter dock att utgå från det besked som gavs i fredags.

– Vad det innebär med en kontrollerad avveckling, hur tidtabellerna ser ut och vilka villkor som gäller.

FAKTA

Saab vs Spyker

Saab Automobile

Ursprung: Saab bildas 1937. Namnet står för Svenska Aeroplan Aktiebolaget. Syftet var att ta fram flygplan för det svenska försvaret. Den första bilen, Saab 92, visas 1947.

Ägare: Amerikanska storbolaget General Motors (GM).

Antal anställda: Närmare 3 500.

Försäljning: I år väntas försäljningen av Saab-bilar stanna på färre än 30 000. Det kan jämföras med rekordåret 2006 då bolaget sålde 133 000 bilar.

Ekonomi: I fjol gjorde Saab en förlust på drygt 4,1 miljarder kronor, nästan dubbelt så mycket som året före. (TT)

Spyker Cars

Ursprung: Spyker Cars, med säte i Nederländerna, har sina rötter i 1800-talets produktion av diligenser. Var i sin tidigare tappning liksom Saab en tillverkare av flygplan och flygmotorer. Efter drygt 70 år i träda väcktes bolaget till liv igen år 2000.

Ägare: Huvudägare är den ryske miljardären Vladimir Antonov, som kontrollerar den ryska bankkoncernen Conversbank.

Antal anställda: 135.

Försäljning: Tillverkar runt 50 sportlyxbilar per år. Av de 23 Spyker-bilar som såldes det första halvåret i år köpte Antonov tre.

Ekonomi: I fjol hade Spyker intäkter på 7,8 miljoner euro, drygt 80 miljoner kronor. Sedan bolaget börsnoterades 2004 har det gått back varje år. (TT)