Svenskar fast på flygplats i USA

"Jag vill ju komma hem till jul" - beskedet från SAS: tålamod

Foto: PRIVAT
Kaotisk situation på Dullesflygplatsen i Washington.
NYHETER

Ett 40-tal svenska passagerare sitter fast på en flygplats i Washington – utan besked om när eller hur de får flyga hem.

– Jag vill ju bara hem till jul, säger Johanna Bergenholtz, 27.

Johanna Bergenholtz, 27, har inte varit hemma hos familjen i Västergötland på tre år.

Johanna Bergenholtz, 27, jobbar som förskollärare i USA och har inte varit hemma hos familjen i Västergötland på tre år.

– Jag skulle få träffa min brorson för första gången och hela familjen ska samlas. Jag har sett fram jättemycket mot det här, säger hon.

Flygplatsen stängde

I lördags skulle Johanna Bergenholtz flyga från Dulles International Airport i Washington till Köpenhamn med SAS. Men en timme efter att hon och de övriga passagerarna satt sig på planet fick de order om att kliva av – flygplatsen tvingades stänga under några timmar på grund av det kraftiga snöovädret som drabbat den amerikanska östkusten.

Tusentals flyg på de tre största flygplatserna i östra USA fick ställas in och flygplatsen nära svämmade över av strandsatta resenärer.

En läsare som sitter fast på Dulles flygplats skriver: "Stämningen blev oerhört hätsk, barn grät och föräldrar tappade fattningen! Vår innersta tro var dock att samtliga passagerare som fick gå av planet skulle få åka iväg med samma plan morgonen därpå, det var ju trots allt SAS, ett bolag som förväntas ta hand om sina resenärer."

Men så blev inte fallet.

– Vi fick knappt någon info alls av SAS. De gav oss bara ett nummer som vi kunde ringa dagen efter. Numret gick till en växel i Holland där de inte hade någon koll på läget, säger Johanna Bergenholtz.

Sov på golvet

Hon och de andra passagerarna sov på flygplatsen, på golvet och på bänkar.

– Vi fick hotellrum först i natt. Det var skönt att få tvätta håret, säger hon.

Att snön ställer till problem säger hon ingenting om. Men Bergenholtz, och många andra som mailat till Aftonbladet, är upprörda över att alla andra flygbolag lyckats få hem sina resenärer genom att boka om dem eller sätta in extra flyg, och att de aktivt informerar sina kunder.

Alla bolag utom SAS.

– Vi som har bokat biljetter direkt från SAS sitter här helt strandsatta, utan information och utan att veta om vi kommer hem i jul. När vi tittar på nätet ser vi att det finns lediga flygstolar, men SAS säger att allt är fullt, säger Johanna Bergenholtz.

"Ha tålamod"

På SAS kan man inte garantera att alla passagerare kommer att komma hem till jul.

– Vi har ett flygplan på väg till Washington som ska avgå mot Köpenhamn i kväll. Men det finns fortfarande ett 20-tal resenärer som vi inte har någon lösning för. Vi har personal som sliter och jobbar dygnet runt för att lösa detta och förhoppningen är att alla ska komma hem, säger Bertil Ternert, informationschef på SAS.

Han säger att snöovädret skapat stora problem, inte bara för SAS.

– Alla flygbolag drabbas och hela systemet har utsatts för stora påfrestningar. Vi måste be våra kunder att ha tålamod, säger Ternert.