Färdtjänsten kastade ut pappans rullstol

”Taxichauffören hade dumpat rullstolen och stuckit”

NYHETER

Johan Rabaeus 93-årige pappa Bengt hade ätit en god jullunch hemma hos sin son.

Men färdtjänsten förstörde den goda stämningen.

– Chauffören åkte iväg med pappas rullstol och dumpade den på Götgatan, säger Johan Rabaeus.

Foto: JERKER IVARSSON
Skådespelaren Johan Rabeus är chockad över behandlingen av hans pappa Bengt, 93: ”Det här är människor som borde veta hur man tar hand om äldre människor.”

Skådespelaren Johan Rabaeus är arg och upprörd över behandlingen hans pappa fått av färdtjänsten. Den lugna familjeträffen i går hemma hos Johan Rabaeus och hans fru Camilla Thulin på Södermalm fick ett oväntat och otrevligt avslut.

Johan Rabaeus 93-årige pappa fick stå ute i vinterkylan i 20 minuter och vänta på att få åka tillbaka till äldreboendet.

Taxichauffören hade blivit ombedd att ställa sig på rätt sida av gatan. Istället åkte han därifrån och dumpade den gamles rullstol på Götgatan runt hörnet.

Bil från Taxi Kurir

– Jag är chockad. Det här är människor som borde veta hur man tar hand om äldre människor. De gamla befinner sig i en utsatt situation, säger Johan Rabaeus.

Taxibilen kom från Taxi Kurir, ett av de tiotal bolag som kör för färdtjänsten i Stockholm.

– Vi var noga med att tala om att chauffören skulle ringa när han var här. Vi ville inte att pappa skulle behöva stå ute i kylan och vänta. Pappa är en charmerande herre, men han är gammal och fragil, säger Johan Rabaeus.

Dumpade rullstolen

När chauffören ringde lät han redan irriterad och sa att han hade väntat i en kvart. När Johan Rabaeus gick ner för att lämna rullstolen och säga åt föraren att ställa bilen på rätt sida av gatan ilsknade chaufföen till och körde iväg för att vända.

Johan Rabaeus och Bengt ställde sig på gatan och väntade. Minuterna gick men det kom ingen chaufför. Till slut kom en granne och berättade att det låg en rullstol slängd på Götgatan runt hörnet.

– Taxichauffören hade dumpat rullstolen och stuckit. Jag är väldigt upprörd över det här. Det värsta är att det nog bara är toppen av ett isberg. Många vågar kanske inte ens säga ifrån när de blir behandlade så här. Det här är i linje med hur äldre behandlas i samhället, säger Johan Rabaeus.

"Alla förare utbildas"

Enligt Taxi Kurirs VD i Stockholm är det extremt ovanligt att bolaget har missnöjda kunder inom färdtjänsten.

– Ungefär en promille rapporterar in fel. Och då kör vi flera tusen i veckan. Alla våra förare har genomgått en speciell utbildning för att köra äldre, säger VD Bengt Erkki.

Bengt Erkki kan medge att den senaste veckans oväder har ställt till det för även bolagets fordon i trafiken. Störst tryck vad gäller färdtjänsten blir det alltid på julafton.

Aftonbladet har sökt ansvariga för färdtjänsten i Stockholm utan resultat.