Katastrof först – skärpning sedan

Foto: Scanpix
Färjeturen från Norge till Danmark avbröts brutalt natten till den 7 april 1990. Brand hade utbrutit ombord på Scandinavian Star och 158 människor dog. Färjan bogserades till hamnen i Lysekil för släckningsarbete.
NYHETER

Först när katastroferna har inträffat kommer kraven på förbättringar.

Så ser det alltför ofta ut, enligt Magnus Arvidson på SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut i Borås.

– Efter Titanic-olyckan kom det skärpta krav på vattentäta skott, efter Scandinavian Star kom krav på bättre brandsäkerhet, efter Estonia kom krav på förbättrad stabilitet och så vidare, säger Magnus Arvidson.

– Tittar man på det historiskt har kraven varit väldigt katastrofdrivna. Först ska det hända något, sedan kommer de skärpta kraven.

Magnus Arvidson är brandingenjör. Han arbetar mycket med brandsäkerhet på fartyg och har sprinklersystem som specialitet.

När det gäller Scandinavian Star-katastrofen är sannolikheten betydligt mindre att en liknande olycka skulle hända i dag, är hans uppfattning.

– Säkerhetskraven på passagerarfartyg skärptes ganska ordentligt efter den branden.

Vill se skärpningar

Det finns dock andra områden inom sjöfarten som han vill se skärpningar på.

– Vi har från svensk sida länge försökt genomdriva att sprinklersystemen ska förbättras på ro-ro-däck på fartyg. Dessa sprinklersystem är inte bra, vi anser att de är underdimensionerade. Jag är säker på att om det skulle inträffa en brand i morgon som utvecklas till en katastrof på grund av ett underdimensionerat sprinklersystem – då skulle vi ha en regeländring i övermorgon.

– Dessutom är det så att inträffar katastroferna i västvärlden, då blir det snabbare förändringar. Sker det i andra världsdelar blir det inte samma genomslag, säger Magnus Arvidson.

TT