Olycksdrabbad flygplanstyp

Foto: AFP.
Det olycksdrabbade presidentplanet.
NYHETER

För två år sedan hade olycksplanet problem med styrningen.

Trots det användes flygplanet som Polens Air Force One.

Tupolev Tu 154 är dessutom en olycksdrabbad flygplanstyp.

Kraschen utanför Smolensk i dag är den senaste i en lång rad av haverier.

Planet som störtade utanför Smolensk i morse hade tekniska problem så sent som för ett och ett halvt år sedan, rapporterar BBC.

Då var Lech Kacynzski i Mongoliet på statsbesök och skulle resa hem till Polen.

Men problem med styrningen gjorde att Kacynzski fick ta ett chartrat plan hem istället.

"Utan anmärkningar"

Sedan dess har planet genomgått en teknisk översyn och renovering. Enligt Aleksej Gusev, chef för fabriken där arbetet utfördes, borde det 20 år gamla flygplanet inte ha haft några tekniska problem vid olyckstillfället.

– Då det servades hade planet 5004 flygtimmar och 1823 landningar. Det är ett litet för den här flygplanstypen. Det flög bra och utan anmärkningar, säger Aleksej Gusev till BBC.

Översynen avslutades i december förra året, och innefattade reparationer av de tre motorerna.

Flygplan från Sovjet

Flygplanstypen Tupolev Tu 154 designades i Sovjetunionen på 1960-talet. Under storhetstiden på 70- och 80-talet var modellen dominerande i Östeuropa och användes av 17 flygbolag, bland dem ryska Airoflot.

– Den var inte inblandad i fler olyckor än Boeing på den tiden, säger Gunnar Mandahl, ordförande i Svensk Pilotförening.

Men efter att Sovjetunionen föll samman har haverierna blivit allt fler. Sedan 1994 har flygplanstypen varit inblandad i 16 krascher. Av dem har nio skett sedan 2001, med totalt 826 dödsoffer som följd.

Många av olyckorna beror på dåligt underhåll, enligt Gunnar Mandahl.

– Egentligen är det inget fel på grundkonstruktionen, men ekonomin har varit dålig i många av länderna där planet har använts, och man har inte haft råd att ta hand om dem på rätt sätt, säger Gunnar Mandahl.

Förbjudet i EU

– Jag skulle inte tveka att sätta fötterna på en sådan här maskin om jag kände till att den var väl omhändertagen.

Planet är numera förbjudet inom EU:s reguljärtrafik på grund av att motorerna bullrar för högt.

FAKTA

Dödskrascher med Tupolev 154

10 april 2010: Det polska Air Force One-planet kraschar under inflygning till flygplatsen Severny utanför Smolensk i Ryssland. Alla 96 ombord omkommer.

15 juli 2009: Ett plan från Caspian Airlines på väg från Iran till Armenien kraschar på ett fält. 168 människor omkommer.

1 september 2006: En Tupolev 154 halkar av landningsbanan och fattar eld i Mashad, Iran. 80 av 147 ombord dör.

22 augusti 2006: Ett flyg från ryska Pulkovo Airlines med 170 passagerare kraschar under ett åskoväder i Ukraina. Samtliga omkommer.

24 augusti 2004: Ett plan tillhörande Sibir Airlins kraschar på väg till Sochi vid Svarta havet. Ombord finns 46 passagerare, och samtliga dör. Tjetjenska rebeller hävdar senare att olyckan orsakades av självmordsbombare.

1 juli 2002: En Tupolev 154 från Bashkirian Airlines på väg till Barcelona kolliderar med ett fraktplan. 71 personer dör, av dem var 52 barn.

12 februari 2002: Ett plan från Iran Airtour med 119 personer ombord störtar nära Khorramabad i Iran. Alla ombord omkommer.

4 oktober 2001: En Tupolev 154 på väg från Tel Aviv till Novosibirsk i Ryssland exploderar över Svarta havet. De 78 ombord omkommer. Senare framkommer att planet träffats av en Ukrainsk missil från en pågående militärövning.

3 juli 2001: 145 personer omkommer när ett plan från ett Vladivostoks flygbolag störtar i Irkutsk, Sibirien.

ARTIKELN HANDLAR OM