Starkt utbrott bakom nytt askmoln

Foto: Scanpix
Lava sprutar ur vulkanen på Island under måndagen.
NYHETER

Den isländska vulkanen Eyjafjallajökulls utbrott blev starkare under måndagen. Den släppte då iväg ännu ett moln mot Storbritannien, säger flygtrafiktjänsten Nats som anser att läget över Storbritannien blivit värre.

Foto: Scanpix
En rökpelare stiger upp från vulkanen.

Beskedet från vädertjänsten om molnet skapade osäkerhet om förutsättningarna för att öppna det brittiska luftrummet, säger Nats som ansvarar för det brittiska luftrummet. Myndigheten sade att det är tveksamt om huruvida det går att öppna för flygtrafik överallt som önskats under tisdagen. Nats nämner som exempel på sitt tvivel Nordirland.

Och även om nya områden öppnas så förblir sannolikt Londonflygplatserna stängda, säger Nats och tillägger att utvecklingen visar hur snabbt villkoren förändras.

– Läget kan förändras under natten till tisdagen.

De första fast fåtaliga flygavgångarna mot Europa kunde ske på måndagskvällen från John F Kennedyflygplatsen. Anslagstavlorna på flygplatsen illustrerade att situationen förändrats något. I stället för beskedet "inställt" syntes allt oftare "bordning". Förhoppningen är också en fortsatt gradvis öppning av trafiken till Europa under tisdagen.

Slut på medicin

På andra sidan Atlanten satt under måndagen 40 000 amerikaner strandade i Storbritannien, rapporterade Vita huset. Och ännu fler satt fast på andra håll i Europa som en följd av det inställda flyget. USA:s Londonambassadör ringde upp presidenthögkvarteret och rapporterade om läger, sade Vita husets talesman Robert Gibbs.

– En del strandade amerikaner håller på att få slut på medicin och andra saknar någonstans att bo.

Gibbs fick frågan om USA skulle göra som Storbritannien och ta hem sin medborgare med flottans fartyg. Han svarade att han inte kände till någon sådan plan.

Flygmotortillverkare, bland dem amerikanska General Electrics, och ansvariga myndigheter undersöker möjligheterna att fastställa gränsvärden för säker flygtrafik i områden med utsläpp av vulkanaska, skriver nyhetsbyrån Reuters.

Beskedet kom som en följd av myndigheters och flygbolags oenighet om när den skulle kunna vara säkert att återuppta fullskalig trafik över Atlanten.

Frånvaron av riktlinjer eller gränsvärden för flygmotorer, som används i områden med vulkanaska, har försvårat bedömningen av säkerhetsriskerna.

TT