Stulna namn ställer till det på Google

NYHETER

Oseriösa smeknamn på nätet har fått lämna plats åt mer städade alias med både för– och efternamn.

Speciellt vanligt är det på forum där det diskuteras politik, märker Nikke Lindqvist, sökmotorkonsult.

– Riktiga namn betyder riktiga åsikter. Det är tråkigt om ett väldigt unikt namn börjar användas av någon annan, säger han.

Foto: Foto: Scanpix
Hur framstår du inför en arbetsgivare som söker på ditt namn?

En undersökning som Stockholms handelskammare har gjort visar att 25 procent av alla företag söker på Google när de ska kolla upp en arbetssökande. Tio procent söker på bloggar, Twitter och Facebook.

Den som har en namne med dåligt rykte på nätet kan få problem.

Blev namnkapad på nätet

Eller om man som Anton Assarsson råkar ut för namnkapare på nätet. En person med rasistiska åsikter använder sig av hans namn på nätet, skriver dn.se.

– Jag vill inte att mitt namn ska associeras med rasism. Speciellt när jag söker jobb. ”Vem var den där Anton? Äsch, det var någonting med rasism. Då skiter vi i honom”, säger han till dn.se.

Nikke Lindqvists bästa tips för personer som råkar ut för samma sak som Anton är att själv börja synas på nätet.

– Starta en blogg, skaffa ett konto på Twitter. Det hamnar alltid högt upp på träfflistan, säger han.

Skaffa en hemsida

En sak att tänka på är att Google vill att träffarna ska vara blandade. Därför kommer det att finnas med artikelträffar, poster från forum och bloggar. Den som vill "byta" ut dåliga träffar måste därför göra det i flera kanaler.

Det är fortfarande väldigt ovanligt att privatpersoner betalar för att sökoptimera sitt namn. För höga chefer och represententer kan det vara värt pengarna att städa bland sökträffarna, men för de flesta räcker det ofta att se till att det finns bra saker att hitta. En egen hemsida kan fungera som en CV och ett Twitter-konto ger dig möjligheten att kontrollera vad den googlande arbetsgivaren får för intryck av dig.

– Det bästa är att synas så mycket som möjligt. Då är man minst sårbar för dåliga sökträffar, säger Nikke Lindqvist.