Här dog Mats, 41

Drömde om att sälja svenska motorcyklar i USA – dog i flygkrasch

Foto: MIKE SIMONS/Tulsa World
hade träffat investerare Den svenske entreprenören och före detta motor-cykelstjärnan Mats Malmberg från Nässjö i Småland omkom när ett litet flygplan kraschade.
NYHETER

Han drömde om att lyckas med det alla sa var omöjligt – att sälja svenska motorcyklar i USA.

I går störtade entreprenören Mats Malmbergs, 41, flygplan i Tulsa i USA.

Med honom dog även två av företagets amerikanska delägare.

– Mats var en av de snällaste och mest rakryggade människor jag mött. Det här är så tragiskt, säger vännen Martin Lind.

Foto: Privat
Trebarnspappa Mats Malmberg, 41, dog i en flygolycka i USA natten till i går. "Mats var en fantastisk person och pappa. Det är så tragiskt", säger vännen och motorcykelstjärnan Martin Lind.

Den svenske entreprenören och före detta motorcykelstjärnan Mats Malmberg från Nässjö i Småland satte sig på söndagsmorgonen svensk tid i sin kollega Chase Bales flygplan i Pontiac, Michigan.

Båda var delägare i Mats livsprojekt US Highland. Tillsammans med Damian Riddoch, även han delägare i företaget, hade de träffat en investerare och var nu på väg hem till sina familjer i Tulsa i Oklahoma.

– Tanken var att företaget skulle introduceras på amerikanska Nasdaq-börsen inom kort, säger Boris Claesson, vän till Mats och styrelsemedlem i den svenska delen av företaget.

Men väl framme i Tulsa gick någonting fel.

Enligt lokala medier i Tulsa fick flygledarna på Jones Riverside Airport en förfrågan från det lilla Cessnaplanet om att de skulle få landa på Tulsa International Airport. Kort därefter uppger flygledarna att Chase Bales nämnde någonting om bränslet – sedan bröts radiokontakten. Mats och hans vänner störtade i nationalparken Mohawk Park, strax norr om Tulsa International.

”Han arbetade hårt”

Mats kollegor omkom omedelbart i flygkraschen. Själv avled den svenske entreprenören i ambulansen på väg till sjukhuset.Mats bror, Peter Malmberg, nåddes av nyheten under gårdagen.

– Jag har inte fattat det än. Sådant här händer inte ens närmaste, säger han.

– Mats var en oerhört driven person och ägnade hela sitt hjärta åt motorcyklarna. Han arbetade så hårt för att hålla den här drömmen vid liv.

Vägen till framgång har varit både lång och gropig för det småländska företaget. Mats var egentligen utbildad snickare men hade ett förflutet som professionell motorcykelförare. För två år sedan kontaktades Mats av Chase Bales, amerikansk affärsman och motorcykelsamlare.

– Han tyckte motorcyklarna var så fantastiska och trodde fast på att de skulle lyckas i USA. Han föreslog att vi skulle prova dem i amerikanska tävlingar, säger Boris Claesson.

Startade produktionen

Sex månader senare begav sig Mats och den före detta motorcykelstjärnan, tillika företagets utvecklingschef, Martin Lind till Tulsa i Oklahoma för att sondera marknaden för den svenska motorcykeln.

– Mats var en fantastisk person och pappa. Det är så tragiskt. Men jag får handskas med mina känslor när vi har fått hem våra familjer till Sverige, säger Martin Lind.

Produktionen av motorcyklarna i USA startade i våras och redan i höst var det tänkt att de skulle säljas på den amerikanska marknaden.

– Det är så tråkigt att Mats aldrig kommer att få se frukten av sin möda och sitt slit, säger Boris Claesson.

Martin Lind är nu ensam kvar i företagsledningen. Men för honom är resan inte över:

– Vi står inför en rejäl formsvacka, men vi kommer tillbaka. Vi kommer att fortsätta i Mats anda. ”Jag är med på det här skeppet hela vägen”, sa jag till Mats, och det kommer jag att fullfölja, säger han.

Mats Malmberg blev 41 år. Han efterlämnar fru och tre barn.

FAKTA

Första motorcykeln i USA till hösten

Det var när Mats Malmberg under en kort period drev en Husqvarna-butik, som han kom på idén att fullfölja sin dröm att bygga en egen motorcykel.

Företaget Highland Motorcycles grundades 1997. Men företaget gick inte runt och tvingades snart i konkurs.

För två år sedan startades ett samarbete med amerikanska investerare. Under våren 2010 inleddes produktionen i USA under namnet US Highland.

De första motorcyklarna når den amerikanska marknaden under hösten 2010.