Riskabel konflikt om Cyperns luftrum

Foto: Scanpix
Larnacas internationella flygplats på södra Cypern.
NYHETER

Trafikledare på norra och södra Cypern talar inte med varandra. Det innebär stora risker för den växande flygtrafiken, medger båda parter.

Foto: Scanpix
Ett flygplan från Cyprus Airways.

Den grekcypriotiska flygtrafikledningen ansvarar för luftrummet över Cypern och östra Medelhavet i enlighet med internationella avtal. Turkcyprioterna övervakar flygningarna mellan Turkiet och norra Cypern, men hävdar också rätt till omgivande luftrum.

– Vi hade en mycket allvarlig situation för ett och ett halvt år sedan, säger Nicosias flygtrafikchef Haris Antoniades till AFP.

– Ett ryskt plan flög över Nicosia mot Turkiet med Ryssland som mål. Samtidigt kom ett annat plan söderut. På grund av Ercans inblandning var det nära kollision.

Ercan är flygplatsen i norra, turkcypriotiska delen.

Fler intermezzon

Enligt Antoniades har antalet farliga flygintermezzon ökat från 390 år 2006 till 458 förra året.

På grund av ökad flygtrafik arbetar många trafikledare nu övertid för att upprätthålla säkerheten.

Det får inte förekomma några flygningar över den FN-patrullerade buffertzon som delar Cypern. Men det förekommer att piloter kommer farligt nära. Detta är en av de främsta orsakerna till oro.

När planen kör mellan luftrummen får de order av Ankara att ändra frekvens till Ercan, vilket skapar en förvirrande "dubbelkontroll" för Nicosia, säger Antoniades.

Som blindbock

– Vi anar inte trafikledarnas avsikter eftersom de inte talar med oss. Det är som att leka blindbock – förr eller senare kommer blindbocken att stöta emot någon.

Turkcypriotiska trafikledare anser att problemet är de grekcypriotiska kollegernas vägran att tala med dem, trots ökande trafik till turkcypriotiska mål.

– Enda sättet att lösa problemet är samarbete, säger den turkcypriotiska trafikchefen Hasan Topalogu till AFP.

– Det skulle inte ha någon politisk aspekt.

Enda kontakten nu är indirekt: man lyssnar på varandras radiotrafik.

TT