Fick semestern förstörd av ballongkraschen

Ballongen slog i träd Chockade passagerare förväntades efter kraschen packa ihop ballongen och dessutom skåla i champagne. ”Allt gick normalt till”, säger arrangören.
NYHETER

Ballongturen över Stockholm slutade med en kraschlandning i flera träd.

Hawbir och Mona fick ta emot flera kraftiga smällar inne i korgen.

– Hela semestern är förstörd. Vi orkar snart inte med fler sjukhusbesök, säger Hawbir.

Foto: Foto: ROBIN LORENTZ–ALLARD
Skadades Mona är sjukskriven för sina ryggsmärtor och har fått starka mediciner. Både hon och Hawbir har väldigt ont efter kraschen i tisdags. Mona tappade även sina glasögon och har ännu inte fått någon ersättning.

Turen med företaget Upp och ner gick över Stockholm tisdag den 20 juli i år. Sällskapet hade blivit informerat om att landningen kunde bli lite skumpig.

– De sa åt oss att stå med böjda knän och hålla i oss ordentligt. Men det som hände var något helt annat, säger en av resenärna.

Med i korgen fanns Hawbir och Mona som stod långt fram och blev extra utsatta för de kraftiga stötarna.

Körde in i träd

När ballongen skulle landa på Gärdet efter flygturen kändes det inte stabilt. Ballongen flög på låg höjd i hög fart.

– Vi körde rakt emot ett träd. Först trodde jag att piloten tappat fullständig kontroll, sedan insåg jag att det var ett sätt att bromsa. Vi blev chockade, säger en av männen som var med vid flygningen.

Med flera kraftiga dunsar landade korgen på gräsmattan. Den drog först med sig flera mindre träd som jämnades med marken.

– För varje studs slog jag i axeln och halsen i ramen. Efteråt hade vi rivsår och blåmärken på ryggen, säger Hawbir.

När Aftonbladet pratar med honom i dag har hans flickvän Mona precis kommit tillbaka från ett sjukhusbesök. De går båda hos sjukgymnast och kan inte åka iväg på semester. Hawbir har ont i axeln och ryggen och läkarna misstänker att han drabbats av en whiplashskada.

– Jag hoppas verkligen att det inte är så. Jag orkar inte med fler sjukhusbesök, säger han.

I korgen fanns ett 20-tal personer som alla hade svårt att hålla i sig.

Orolig för knät

En av de äldre männen har ett protesknä som han har fått röntgat efter kraschen för att se efter att det inte tog skada. Resultaten från undersökningen har ännu inte kommit.

Flera av resenärerna är missnöjda med hur företaget agerade efter kraschen. När resenärerna gick fram till föraren för att berätta om var de hade ont, sa han att det var en normal landning.

– Det är nonchalant av dem att inte ta det här på allvar. Om jag hade vetat att det här var en stunt-upplevelse hade jag aldrig åkt, säger Hawbir.

Han och Mona har några sjukhusbesök kvar innan de kan skicka in alla sina papper till försäkringsbolaget.

Kontrollerad landning

Upp och ners ägare Casbar Andersson beklagar att folk skadade sig.

– Det är väldigt ovanligt att så pass många skadar sig under en flygning. Inte ens under ovädret 2007 var det så många skador, säger han till Aftonbladet.

Han tycker det är fel att kalla det för kraschlandning. Även om det låter vådligt hade piloten full kontroll.

– Det blåste mer än vad det skulle när det var dags för landning. Piloten valde då att sakta farten mot ett träd, det är vedertaget och det var aldrig någon fara, säger Casbar Andersson.

FAKTA

Svenska haverier - missade hus med hårsmån:

10 juni 2007, Kärrtorp, Stockholm:

Ett oväder överraskade ett tiotal ballongar och många fick nödlanda.

En ballong landade i hög fart på en idrottsplats i Kärrtorp, enligt rapporten kände piloten "stor olustkänsla" över att vara uppe och flyga.

Två personer skadade sig, varav en fick hjärnskakning, och ett antal belysningsstolpar och staket förstördes. Korgen, med de 22 passagerarna i, släppades med 40-50 meter på marken innan den stannade.

En annan ballong skänk pågrund av tyngd, bland annat från regnet, och lyckades undkomma att krocka med ett hus med endast en meter, rapporterar Statens haverikommission.

13 juni 2001, Stora Mellösa, Örebro län.

En pilot med sex passagerar överraskas av hårda vindar när han ska landa. Den första landningen avbryts då man kommer för nära elledningar.

I den andra landningen blir nedslaget så hårt att en passagerare bryter foten medan en annan får en spricka i skenbenet.

3 februari 1996, Uppsala.

Tre personer i en liten ballong krockar med en elledning. En person avlider.