Här fångas flest fartsyndare

”Kamerorna leder till färre döda i trafiken”

200 000 svenskar åker fast – varje år Enligt polisen är fartkameror en anledning till att antalet olyckor med dödlig utgång har minskat de senaste åren. Foto: STIG-ÅKE JÖNSSON
NYHETER

Varje år fångas drygt 200 000 svenskar av polisens fartkameror.

Aftonbladet har listat platserna där flest fartsyndare åker fast.

– Kamerorna leder till färre döda i trafiken. Och håller man hastigheten så blir det inga böter, säger polisen Urban Widell.

Här är de 10 flitigaste fartkamerorna i Sverige. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION.

De fem senaste åren har närmare 500 personer om året dött i den svenska trafiken. Och varje år är det sommarmånaderna som toppar statistiken.

– Ju mer snö och oväder desto mindre orolig är jag. De farligaste månaderna är maj och framåt, säger Lennart Helsing, informatör på Trafikverket.

”Inte sämre förare”

Den plats där flest personer kört för fort i år är riksväg 72 utanför Uppsala. Fram till och med juni har 2 321 överträdelser registrerats där av polisens sektion för automatisk trafiksäkerhetskontroll, ATK.

– Det innebär inte att de är sämre förare än andra svenskar, utan snarare om hur pass mycket trafik det är och hur polisen har prioriterat sträckan, säger Lennart Helsing.

Olyckorna minskar

Men trots dystra siffror har antalet olyckor med dödlig utgång minskat de senaste fem åren. Mellan januari och maj 2005 dog 158 personer i trafiken – i år var den siffran 91.

Enligt Urban Widell, tillförordnad sektionschef för polisens ATK-sektion, är fartkameror en av anledningarna till minskningen.

– Det finns folk som säger att vi borde lägga resurserna på andra saker, men kamerorna leder till färre döda i trafiken. Men vi har också fått bättre vägar och fler mitträcken, säger han.

Robert Collin, motorredaktör på Aftonbladet, är skeptisk till nyttan med fartkameror.

Vill hellre ha räcken

– Sambandet mellan hastighet och trafiksäkerhet är bara påhitt. Visst anstränger sig folk att hålla hastigheten där kamerorna finns, men så snart det är möjligt så gasar de på igen. Det som minskar olyckor är snarare mitträcken och bättre bilar, säger han.

ARTIKELN HANDLAR OM