Krav får tillbaka sin tomat

"Kidnappad" i Miljöpartiets
reklamkampanj inför valet

NYHETER

Organisationen Krav gillade inte att deras logga syntes på Miljöpartiets valaffischer.

Nu drar MP tillbaka sin affisch och byter ut tomaten.

Foto: Scanpix
Kritiserad tomat Miljöpartiet ändrar sig nu och tar bort Kravs logga från sina valaffischer. Krav ville inte förekomma i politisk reklam.

En av Miljöpartiets valaffischer - med en tomat med Krav-logotypen - väckte upprörda känslor på organisationen som står bakom märkningen. Krav ansåg att partiet använde märkets renommé för partipolitisk propaganda.

Nu backar MP - den kravmärkta tomaten plockas bort.

– Vi ersätter den med en annan eko-symbol, säger Magnus Johansson, en av de ansvariga för MP-kampanjen.

Från början tyckte han att tomaten skulle få vara kvar.

– Vi har använt en ekologisk tomat och för att illustrera att den är ekologisk har vi använt det mest igenkända märket, Kravs märke, sa han vid ett tidigare tillfälle till Ekot.