Fick bluffaktura – hotas med inkasso

Kjell, 41, är en av hundratals drabbade

NYHETER

Först ett oförargligt sms – sedan hot om inkasso.

Nu varnar Konsumentverket för lotteriföretagets bluffakturor som skickats till hundratals svenskar.

– Mig kommer de inte att få några pengar från, säger Kjell Andersson, 41.

Foto: Privat
Kjell Andersson tänker inte betala bluffakturan. "Det är skrämselpropaganda", säger han.

I början av juni fick han ett mystiskt sms som han inte öppnade. Sedan dröjde det inte länge förrän en faktura från lotteriföretaget Waplotto/Euromillions dök upp.

Företaget krävde honom på 399 kronor för en lotteridragning – och om han inte betalade hotades han med polisanmälan.

Kom ny faktura

Kjell Andersson, som bor i Strömsund, förstod genast att det var en bluff och polisanmälde företaget. Då kom en ny faktura, som han bestred.

Veckorna gick utan att något hände och Kjell började tro att faran blåst över. Men i fredags fick han ett sms med hot om inkasso.

– Jag blir så förbannad, min tid räcker inte till för att hålla på med sånt här. Mig kommer de inte att få några pengar från.

Även Börje Epäilys, 44, i Örebro har fått sms av företaget.

– De skrev att jag kunde vinna pengar om jag svarade. Först tänkte jag svara, men min flickvän sa åt mig att låta bli. Och det var ju tur.

Hittills har han inte fått någon faktura.

– Men får jag det kommer jag att bestrida den på en gång, säger han.

380 anmälningar

På sin hemsida varnar Konsumentverket alla för att betala in pengar till företaget för tjänster som det inte beställt.

Konsumentverket har hittills fått in 380 anmälningar mot Waplotto/Euromillions – som nu bytt namn till Eulotto – från personer som har fått bluffakturor.

Stig Sandgren, vid citypolisens bedrägerisamordning i Stockholm, känner väl till bluffen:

– Det här har pågått i ett par månader och är spritt över hela landet, säger han till Svenska Dagbladet.

På kronofogden ser man det som osannolikt att Waplotto/Euromillions skulle försöka gå vidare till indrivning, eftersom företaget inte har tillräckligt med bevis.

– Man använder ju kronofogden som skrämseltaktik. Rådet från kronofogden är: Bli inte skraj. Bestrid. Är du osäker, ring till oss och fråga om hjälp. Man behöver inte vara rädd för kronofogden, säger Åke Lundholm, pressansvarig.

FAKTA

Så gör du om du drabbas av bluffen

Du som har fått en faktura av bolaget och inte anser att du har ingått något avtal – bestrid fakturan och spara en kopia.

Om kontaktadress saknas, använd den adress bolaget uppgav på första fakturan.

Du som har bestridit faktura och betalningskrav riskerar inte att få någon betalningsanmärkning.

Det får du först om tingsrätten har dömt att du är skyldig att betala och du ändå inte betalar.