Fp vill starta elitklasser i grundskolan

Foto: ULF HÖJER
Jan Björklund.
NYHETER

Folkpartiet vill ha elitklasser i grundskolan.

– Även studiebegåvade elever har rätt att utvecklas i egen takt, säger utbildningsminister Jan Björklund (FP).

Folkpartiet kallar det för spetsutbildningar för högpresterande elever.

10.30 Jan Björklund presenterar förslaget med att säga att vi redan haft spetsutbildningar inom idrott och musik.

– Jag förstår inte varför det skulle vara tabu att göra samma sak med teoretiska klasser på högstadiet, säger han.

10.33 Enligt Björklund har det satsat mycket på studiesvaga elever. Nu vill Folkpartiet att även högpresterande elever ska få mer resurser. Spetsutbildningarna ska finnas i årskurs 7-9.

– Det ska vara tillåtet med antagningstester till de här klasserna.

10.37 Enligt Jan Björklund kommer staten inte att skjuta till pengar. Det handlar om ett annat sätt att organisera skolan, så det ska inte kosta mer.

Högpresterande elever har i dag problem i grundskolan. De sitter hemma och rullar tummarna, enligt Björklund.

– De har en sådan hög studiebegåvning att de i dag inte kan tillfredsställas i ordinarie skola.

10.40 Eleverna får möjlighet att läsa gymnasiekurser på högstadiet. Behöriga gymnasielärare ska sätta betygen på dessa kurser.

Eleverna får välja om de vill läsa om kursen på gymnasiet.

– Det är ovant för en del skolor. Men detta är en följd av individualiseringen, våra byråkratiska system ska inte hindra det, säger Jan Björklund.

10.43 Skolor som ansöker om det måste ha gymnaiselärare som kan undervisa gymnasiekurser.

Hur mycket kan man läsa in? Ta ett exempel.

– Vissa kommer att läsa in halva gymnasiets matte. En del kanske ännu mer, säger Jan Björklund.

10.49 Skolverket ska få i uppdrag och utse vilka skolor som ska komma i fråga. Hälften av utbildningarna ska vara inriktade mot matematik och NO-ämnen, hälften mot SO-ämnen eller humanistiska ämnen.

Det är dags att vi lämnar den socialdemokratiska jantelagen bakom oss i skolpolitiken, säger Jan Björklund.

– Det har funnits en attityd i vår skolpolitik. Att vara duktig i musik och idrott har varit okej, då kan gå man fram och ta emot medaljer och belönas, men inom teoretiska ämnen är det tabu.