Efter 18 år – i dag bröt jätteborren Åsa genom Hallandsåsen

Giftskandaler, byggstopp och skadeståndsprocesser är över

NYHETER

BÅSTAD. Idag skedde det stora genombrottet under Hallandsåsen.

Jätteborren Åsa bröt igenom den allra sista biten berg – med ett brak.

Ögonblicket var historiskt – efter 18 år av motgångar.

Foto: Kai Rehn
Ljuset syns i änden på tunneln... I dag bryter borren Åsa igenom Hallandsåsen efter 18 års borrande.

Klockan 13.10 på onsdagen visade Trafikverkets direktsändning på internet hur tunnelborren Åsa började bryta sig igenom de sista bergmassorna i det ena tunnelröret.

Bilderna kommer från en kamera vid mottagningskammaren 1 200 meter in i berget från den norra sidan.

”En stor dag”

"Det är en stor dag för alla projektmedarbetare, och ett stort steg mot att lösa Västkustbanans största flaskhals", säger Per Rydberg, projektchef vid Trafikverket, i ett pressmeddelande.

Inför det fortsatta arbetet finns nu en väl fungerande metod, påpekar entreprenören Scanska-Vincis projektdirektör Anders Rehnström i samma pressmeddelande.

Efter genombrottet stannade borren och tunnelborrarna gick fram och vinkade till det stora pressuppbådet och inbjudna gäster. Flaggor sattes upp: En fransk, en svensk och en EU-flagga, rapporterar TT:s medarbetare som befinner sig inuti Hallandsåsen.

Giftskandaler

Giftskandaler, byggstopp och skadeståndsprocesser har kantat tunnelprojektet som startade 1992. Efter sex års stillestånd kom vändpunkten 2004. Ett konsortium bestående av svenska Skanska och franska Vinci satte in en av världens största borrmaskiner som både borrar och klär in tunnelväggarna i betong. Åsa har avverkat 12 meter per dygn och går nu i mål vid norra mynningen utanför Båstad. Därmed är östra tunneldelen klar.

Nästa match blir den parallella västra tunnel och sedan fortsätter arbetet med finputs och spårläggning. De första tågen beräknas rulla under Hallandsåsen 2015.

FAKTA

Hallandsåstunneln

Längd: Två 8,7 km långa parallella tunnlar. Diameter: 10,6 m

Kostnad: 10,5 miljarder.

(Enligt de första planerna beräknades kostnaden till 1,2 miljarder)

Viktigaste skälet för en tågtunnel under Hallandsåsen: Västkustbanan får en ökad kapacitet från 4 tåg per timme till 24 i timmen.

Värsta bakslaget under bygget: Giftskandalen då vattenläckor i berget tätades med rhoca gil – ett medel som orsakade en miljökatastrof i området.