Facket: Nu får det vara nog

Järnvägare kritiserar säkerheten ”En konsekvens av dålig järnvägspolitik”

NYHETER

Passageraren som skadades i går ligger inför döden på Universitetssjukhuset i Linköping.

En konsekvens av dålig järnvägspolitik, menar järnvägsarbetare.

– Hur många liv ska denna järnvägspolitik få kosta? säger Sekos Janne Rudén.

Foto: SEKO
Janne Rudén, förbundsordförande på fackförbundet Seko.

Det är tveksamt om den 24-åriga kvinnan från gårdagens tågolycka kommer att överleva.

– Nu får det vara nog, säger Janne Rudén, förbundsordförande på fackförbundet Seko.

Tre döda

I år har tre järnvägsarbetare dött efter att de blivit påkörda av framrusande tåg.

I går undveks en katastrof med minsta möjliga marginal när ett X2000-tåg körde in i en hjullastare som av oklar anledning hamnat på en järnvägssträcka där det rådde full hastighet.

– Det är fruktansvärt att köra in i en hjullastare, säger Erik Johannesson, lokförare sedan 30 år tillbaka och ordförande bland Seko:s SJ-medlemmar.

För honom är den logisk konskvens av att allt fler jobb läggs ut på entreprenad.

– Säkerheten hamnar på en för låg nivå, säger han och menar att bland annat SJ pressar kostnader orimligt mycket.

Farligt nära

Seko går ut med ett kraftigt fördömande av nuvarande regerings järnvägspolitik.

Infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) får sig en rejäl känga.

– Hur många liv till ska Åsa Torstenssons politik få kosta? säger förbundsordförande Janne Rudén.

Enligt lokföraren Erik Johannesson är det vanligt med arbete på spåret bredvid det som tågen kör på.

Minister trygg

Det är bara ibland som hastigheten är nedsatt trots att tunga fordon kan befinna sig nära de framrusande tågen.

– Vi vill att det ska vara obligatorisk hastighetsnedsättning när det är banarbete, säger Erik Johannesson.

Åsa Torstensson vill vänta med att dra några slutsatser.

– Det brukar finnas en förklaring. Den kanske inte är acceptabel, men det brukar finnas en förklaring och nu måste vi låta haverikommissionen ge svar på alla frågor som cirkulerar om hur detta kunde hända, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) om den allvarliga tågolyckan till TT.

FAKTA

Tågolyckor 2010

31 januari 2010. I Linghem i Östergötland omkommer en 58-årig man när han körs på av ett X2000-tåg. Han och en kollega skottade snö på rälsen.

18 april i Stockholm. En järnvägsarbetare blir påkörd av ett tunnelbanetåg i närheten av Slussen och avlider.

4 juni i Stockholm. Spårarbetare körs på och dödas av ett pendeltåg vid Karlberg. Hans kollega blir också påkörd och får flera frakturer.

12 september Kimstad. 19 personer skadas när en hjullastare krossas av ett framrusande X2000-tåg. En kvinna svävar mellan liv och död.

ARTIKELN HANDLAR OM