Så får Ikea dig att handla mer

Tricket: du går i en labyrint

Labyrinten Så lätt överblickar du som kund Ikeas olika avdelningar. (Klicka för större bild)
NYHETER

LONDON/SUNDSVALL. Har du också gått vilse i Ikeas labyrint?

Det är avsiktligt – uttänkt av möbeljätten för att du ska handla mer, enligt en ny forskningsrapport.

– Vi kom hit för att köpa soffa och klädförvaring, men det blev en massa annat, säger Thomas Swederus och Linda Kristoffersson.

Foto: Foto: Robin Lonrentz-Allard
Sofia Dagh, 36, kokerska, och Ulf Ericsson, 41, företagare, Bollnäs handlar mer än de tänkte dig från början på Ikea: – Ja, så funkar det absolut. Fast det behöver inte vara negativt och vi känner oss inte lurade. I dag tänkte vi åka hit och äta lunch men på vägen genom varuhuset köpte vi en brandvarnare, som vi i och för sig behöver.

Ikeas varuhus är uppbyggda som labyrinter där man snabbt tappar orienteringen över var man är. Genvägar finns av brandsäkerhetsskäl, men placerade utanför kundernas normala synfält. Allt för att tvinga kunderna att ta den snitslade vägen genom hela varuhuset, och på så sätt handla mer än man tänkt sig.

”Listigt upplagt”

Det hävdar professor Alan Penn vid University College London i en ny forskningsrapport.

– Vägen till en utgång är alltid bakom dig, säger han.

– Det är så väl utfört och listigt upplagt att jag inte tvivlar på att det är avsiktligt.

Han har specialstuderat möbeljättens butik i norra London, men hävdar att det är likadant i Ikea-varuhus över hela världen. Under en föreläsning i veckan jämförde Alan Penn Ikeas kunder med självplågare:

– Det är mer S&M än M&S, sa han och syftade på förkortningarna för sadomasochism respektive Storbritanniens klassiska varuhuskedja Marks & Spencer.

Tillbakavisar rapport

Men självplågarna blir i så fall fler och fler. Trots den ekonomiska krisen kunde möbeljätten förra veckan redovisa en vinst för 2010 på 25,4 miljarder kronor. En uppgång med 6,1 procent.

Ikea tillbakavisar teorin.

– Tanken med att gå den långa vägen är att man ska inspireras av inredningen och få en upplevelse. Det är klart att vissa har ont om tid och därför har vi genvägar på alla avdelningar. Vi vill att alla ska känna sig till freds, säger Ivana Flygare, informationschef för Ikea Sverige.

Hon håller inte med om att syftet med labyrintsystemet skulle vara att få kunderna att impulshandla.

– Syftet är att alla ska känna sig nöjda med besöket antingen man vill köpa något eller bara hämta inspiration, säger hon.